‘Facebookvirus’

Op Facebook kan je alles van informatie vinden. Nuttig of nutteloos, relevant of overbodig, echt alles is beschikbaar op Facebook. Dat geldt ook voor ‘fake news’. Iets wat tijdens deze gezondheidscrisis alleen maar erger lijkt te worden.

Mijn moeder stuurde me enkele dagen terug een ‘artikel’ door over het Coronavirus dat ze op Facebook had gevonden. Enfin, een artikel durf ikzelf het niet noemen. Het was een post van iemand die een neef had waarvan zijn buurman een kennis was van iemand die als verpleger werkt. Welk ziekenhuis? Totaal geen idee.
Deze persoon gaf zijn persoonlijk advies voor hoe je het virus zou kunnen bestrijden. Het drinken van heet lookwater, het gorgelen van water gemengd met zout, enkel in direct zonlicht zitten, enzovoorts. Al deze ‘tante Kaat’-middeltjes zouden blijkbaar je leven kunnen redden.

Zo kom ik regelmatig misinformatie tegen op social media. En Ik geef toe dat ik zelf al wel eens in deze val ben gestapt. Gelukkig weet ik nu, voor een deel dankzij mijn opleiding, hoe ik kritischer naar nieuws moet kijken.

Daarnaast heb je ook diegenen die bepaalde zaken, zoals nu de Coronacrisis, weglachen en het niet serieus nemen. Ze smijten dan hun meningen op het internet en verspreiden op die manier eigenlijk een vorm van misinformatie. In dit geval Facebook, zoals bijvoorbeeld in de HLN commentaren-rubriek. Dit lijkt soms echt de beerput van Facebook. Ik kan het niet laten af en toe eens te scrollen door deze reacties maar ga er dan toch snel weer uit, vaak gefrustreerd.

Misschien trek ik me dit soort zaken iets te veel aan, maar als journalist in spe is dit iets waar ik me toch soms in kan opwinden. Zeker in een tijd zoals deze, is verkeerde informatie naar mijn mening allesbehalve positief.

Wil je dat anderen dit ook lezen? Deel!

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.

More Stories
foto van glitter dat microplastics bevat
FOD Volksgezondheid: “We willen mensen informeren over microplastics en hopen op gedragsverandering”