Leerkracht Carolien: ““Kennis is ondergeschikt aan vaardigheden”

‘Overweldigend’ is hoe ze deze periode omschrijft maar ze bracht haar ook tot nieuwe inzichten. Carolien Mersy (39) is leerkracht in het secundaire onderwijs. Ze vertelt over de dingen die ze geleerd heeft tijdens deze corona crisis.

Het pre-teaching-gebeuren is officieel van start gegaan. Dat bracht vele veranderingen met zich mee vertelt Carolien. “Wij moesten ons in een sneltempo bijscholen. Gelukkig was ik op bepaalde vlakken al een beetje mee en kan ik mezelf snel iets aanleren. Het programma Microsoft Teams was één van de nieuwigheden. Als hulp organiseerde de school enkele online vergaderingen en oefenmomentjes. Verder werden we in het diepe gegooid. Voor mensen die geleidelijk op hun pensioen aansturen, was dat een zware periode”.

Ondanks de grote en vooral onverwachte aanpassing, bekijkt Carolien Mersy de situatie door een roze bril . “Voor mij was de hele situatie erg overweldigend maar ik zie het als een grote meerwaarde voor de toekomst. Ik heb ondervonden dat kinderen tot een zekere hoogte zelfstandig leerstof kunnen verwerken. Mogelijks is dat een manier van lesgeven die vaker kan toegepast worden”.

School is meer dan leren alleen

Door enkele weken niet voor de klas te staan, beseft Carolien Mersy waar school echt om draait. “School gaat niet enkel om leerinhouden. Dat klinkt erg bizar omdat iedereen naar school gaat om kennis te verwerven. Toch heeft de huidige crisis me geleerd dat school vooral om vaardigheden draait. Het communiceren, samenwerken, van elkaar leren, dat alles vormt de basis voor wat kinderen later moeten kunnen. Begrijp me niet verkeerd, kennis verwerven is noodzakelijk maar als ik de huidige situatie bekijk, valt die voor een groot deel zelfstandig te vergaren”.

Wil je dat anderen dit ook lezen? Deel!

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.

More Stories
De gestolen lente