wavemakers make things work

De pr-sector geeft zich nog niet gewonnen: “De toekomst van pr-bedrijven draait om creativiteit”

Hoe overleeft een pr-bedrijf in coronatoestanden?  Met ‘Make.Things.Move’ als drijfveer zocht Wavemakers volop naar nieuwe strategieën. Head of Account Amélie Putmans zag haar collega’s transformeren in een flexibel en vindingrijk team.  

In hoeverre heeft de huidige situatie een impact gehad op de mentale gezondheid van jullie medewerkers?  

“Daar hebben we eigenlijk geen problemen mee gehad. We zijn een klein team en we werken heel graag samen. We zorgen dan ook voor goede communicatie binnen het bedrijf en staan veel met elkaar in contact. De situatie heeft dus zeker geen impact op onze motivatie als team.” 

Wat is er veranderd aan jullie dagelijkse werking als bedrijf? 

“Klanten komen nu naar ons met werk dat direct in verband staat met de corona-toestanden. Zo helpen we hen beter te communiceren met de klant en hem ook gerust te stellen. Net als andere bedrijven werken we nu met afwisselende aanwezigheid op kantoor en met online tools. Wat ons werkvolume betreft, is er niet veel veranderd. We hebben onze activiteiten zeker niet moeten stilleggen. En ik denk ook niet dat dat nodig zal zijn in de toekomst.” 

Zijn jullie klanten verloren tijdens de crisis? Ik denk dan bijvoorbeeld aan bedrijven die door het economische effect van het virus geen middelen meer hebben voor PR.  

“Neen, we zijn niet echt klanten verloren. Er zijn wel klanten die hun activiteiten ‘on hold’ moesten zetten, maar als PR-kantoor tonen we begrip voor hun situatie en denken we mee. We zijn ervan overtuigd dat je daarmee de basis schept voor een vertrouwensrelatie en lange termijnsamenwerking met de klant waar beiden de vruchten van plukken. Maar En van zodra die bedrijven terug normaal konden functioneren, is die samenwerking gewoon voortgezet. We hebben dus ons plan wat moeten herzien en aanpassen maar we zijn zeker niet stilgevallen.”

Welke nieuwe strategieën hebben jullie gevonden om toch goed werk te kunnen leveren als pr-bedrijf? 

“Ook daarvoor zijn we meer digitaal gaan werken. Dan heb ik het bijvoorbeeld over digitale persconferenties, digitale evenementen voor influencers … Zo kan alles zo coronaproof mogelijk door blijven gaan. Daar zijn natuurlijk wel heel wat aanpassingen voor nodig. Een klant van ons, Special Olympics Belgium, organiseert bijvoorbeeld elk jaar hun Nationale Spelen. Dat is normaal gezien een evenement met meer dan 3000 atleten. Dat kon dit jaar niet doorgaan. Het evenement is bedoeld voor atleten met een verstandelijke beperking en die maken deel uit van de risicogroep.  

Het was een heuse teleurstelling voor hen want die spelen zijn steeds het hoogtepunt van het seizoen. In de plaats van dat evenement hebben we uiteindelijk een grote digitale challenge gelanceerd, die zelfs meer dan 11.000 atleten heeft bereikt. Zo hebben ze zeker gevoeld dat we nog steeds aan hen denken, ook al zien we de atleten niet meer. Het was goed voor hen om op die digitale manier dan toch met elkaar in contact te komen.” 

Is digitalisering dan volgens u de toekomst van pr-bedrijven?  

“Ik zou eerder zeggen dat de toekomst draait om creativiteit. De pr-sector moet nu heel creatief zijn om zijn tools aan te passen aan de situatie. Onze klanten zijn momenteel voorzichtiger omdat sommige evenementen, zoals persconferenties, nu niet kunnen doorgaan. We moeten dus steeds een inventieve manier vinden om toch in contact te komen met de journalisten en de juiste boodschap naar de juiste media te brengen.” 

Terwijl pr-bedrijven alternatieven kunnen zoeken, heeft de evenementensector die optie niet. Doet de overheid genoeg om te helpen? Beluister hier de mening van de Vlaming:

ColofonNaam
Tekstbadges_tekstAntje De Visscher
AudioCeline De Crock
Eindredactie tekstNoa Van Hoeydonck
Eindredactie onlineAntje De Visscher
Wil je dat anderen dit ook lezen? Deel!

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.

More Stories
Foto Lidl
Medewerkers Lidl staken, hoofd communicatie Isabelle Colbrandt: “Op het moment is er een enorme arbeidskrapte.”