Logo Bpost

Pakjeschaos bij Bpost door coronacrisis en eindejaarsfeesten: ‘We moeten drie keer meer pakketten leveren dan voor de coronacrisis’

Bpost besliste om een deel van de pakjes voortaan niet meer thuis te leveren. Mensen bestellen massaal online en Bpost kan het aantal pakketjes niet meer bijhouden. Patrick Schoeters, 49 jaar en werknemer bij Bpost in Puurs begrijpt het standpunt van zijn werkgever.

Enerzijds vond ik het op vlak van communicatie niet zo slim, omdat dit voor onnodige paniek zorgde. Anderzijds begrijp ik het wel, want de toestroom van de pakjes is enorm groot momenteel. We kunnen misschien beter een dag extra nemen om de pakjes rond te brengen, zodat mensen tevreden zijn. Er is vooral veel commotie rond het feit dat mensen hun pakje zelf moeten gaan halen, maar een groot deel blijven we nog altijd aan huis leveren.  

Hoe is de werkdruk bij Bpost momenteel? 

De werkdruk ligt hoog. Al is het wel afhankelijk van de ronde die je doet. Er zijn mensen die enkel kranten afleveren, er zijn er die enkel pakketjes afleveren, maar er zijn ook mensen die dat combineren. Voor die collega’s ligt de werkdruk wel hoog. Ik heb de vorige weken ongeveer 65 pakken per dag moeten leveren, terwijl het er meestal maar 30 zijn.  

Voor de coronacrisis hadden we in onze buurt hier in Puurs ongeveer 2000 pakketten. Nu krijgen we 6000 pakketten die we moeten rondbrengen en er zijn geen extra mensen aangeworven daarvoor. Dat is dus doorwerken. Ik vind dat ze het nu beter hadden moeten aanpakken. We konden natuurlijk wel leren uit de fouten van tijdens de eerste coronagolf, maar het is nog niet wat het moet zijn. Maar ik heb geen hogere functie, dus ik kan hier niets aan veranderen.  

Er kwamen redelijk wat negatieve reacties. Trek je je deze reacties aan? 

Ik trek me deze reacties niet echt aan. Ik heb een vaste ronde, telkens in de buurt waar ik ben opgegroeid dus ik ken de mensen zeer goed. Mensen vernemen het nieuws over de beslissing via verschillende kanalen en ze vragen me er wel naar. Ik heb enkele reacties op social media gelezen en die zijn wel wat overdreven.  

Wat krijgt voor jou prioriteit? Dat de werkdruk verlaagt of dat mensen hun pakje op tijd en bij hen thuis krijgen?  

Ik werk al vijftien jaar bij Bpost. Ik werk hard tijdens mijn ronde en ben soms dan ook redelijk vroeg thuis. Ik heb er niet echt veel problemen mee dat de werkdruk wat hoger ligt, want ik krijg mijn werk rond. Maar ik kan wel begrijpen dat het voor sommige collega’s moeilijk is. Er zijn veel mensen die hun werk niet rondkrijgen binnen de opgegeven uren. Ik kan niet echt zeggen welke prioriteit krijgt. Ik vind het allebei wel zeer belangrijk.  

ColofonNaam
Tekstbadges_tekstDemi Verborgt
Eindredactie tekstIne Verheyen
Eindredactie onlineDemi Verborgt

Wil je dat anderen dit ook lezen? Deel!

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.

More Stories
Van links naar rechts: Zora, Baptiste Painblanc
“Mijn dochter wil later ook werken als advocate”