Social Advertising: het nieuwe speeltje van de politieke partijen

Sociale media kunnen volgens de meeste politieke partijen wel eens de sleutel tot succes zijn bij de verkiezingen in mei 2024. Daarom investeren ze meer en meer in online advertenties op de platformen Facebook, Instagram, Messenger, Google en YouTube . N-VA is de absolute koploper met een uitgave van meer dan vijf miljoen euro sinds april 2019. Dat blijkt uit statistieken die te raadplegen zijn bij Facebook en Google. “De politieke partijen die nu nog steeds te weinig rekening houden met Facebookadvertenties zullen uit de boot vallen”, zegt Joren Volkaerts, sociale media expert.

Sinds april 2019, net voor de vorige verkiezingen, gaven alle politieke partijen samen 17,2 miljoen euro uit aan reclamecampagnes op Facebook, Instagram en Messenger. N-VA en Vlaams Belang spannen de kroon met respectievelijk 5,2 en 4,8 miljoen euro. Wellicht niet toevallig zijn dit de partijen die het zeer goed doen in de meest recente peilingen. Experten zijn het er over eens dat het opkomende succes van (radicaal) rechts een resultaat is van de virale, online propaganda.

Onderlinge strijd

De sociale media zijn een goudmijn aan informatie en de place to be voor bedrijven en organisaties om mensen te informeren en aan te spreken. Joren Volkaerts, socialemediafanaat en expert, beschouwt het internet zelfs als een cadeau. “Politieke partijen die veelvuldig gebruik maken van sociale media, plukken de vruchten ervan op langere termijn. Door een groter bereik op te bouwen op de eigen kanalen, zullen de partijen niet meer afhankelijk zijn van de gewone media. Hierdoor hebben ze vrij spel en kunnen ze ongecontroleerd content naar eigen keuze plaatsen.”

PVDA besteedt veel aandacht aan het online aspect van campagne voeren. Zij spenderen, opgeteld met PTB, 2,4 miljoen euro aan online advertenties op Facebook, Instagram en Messenger. Volgens Ivo Flachet, persverantwoordelijke van PVDA, is de partij genoodzaakt om dergelijke uitgaven te doen. “We zien dat extreemrechts zeer actief is op Facebook en daarom moeten we die lijn meevolgen. Anders dreigt er een scenario te ontstaan waar extreemrechts vrij spel krijgt en tekenen we ons eigen doodsvonnis.”

Ivo vertelt dat de partij geen fan is van dergelijke bedragen te besteden maar hij ziet in waarom online advertenties zinvol zijn. “Sociale media is één van de belangrijkste methodes om jongeren te bereiken. We halen absoluut geen rendement uit onze investeringen, maar het is essentieel om onze progressieve ideeën te communiceren met ons doelpubliek.”

Andere overtuiging

In vergelijking met PVDA spendeert CD&V opvallend minder geld aan online advertenties. Roeland Ruelens, coördinator online communicatie van CD&V, zegt dat er een duidelijke strategie schuilt achter deze keuze. “Onze voorzitter, Sammy Mahdi, focust liever op twee belangrijke strijdpunten binnen onze partij: een sterke communicatiedienst die mensen op een correcte wijze informeert en een studiedienst die inhoudelijk werk van kwaliteit aflevert. Liever meer centen aan inhoud uitgeven, dan aan een Amerikaanse multinational die veelvuldig de mensen belast met slogans en polariserende boodschappen.”

Roeland vertelt dat CD&V zich bewust is van het belang van sociale media, maar hij vindt dat de andere partijen overdrijven met de uitgaven. “We zien bij andere partijen dat ze volledig inzetten op communicatie via sociale media, maar onze visie verschilt hierin. Je kan enkel goed communiceren als je een degelijke inhoud kan voorleggen. Daarom dat wij in de regering al verschillende voorstellen zoals een fiscale hervorming hebben voorgedragen.”

Google

Op Google-domeinen (Google Adwords, YouTube, …) gaven politieke partijen in de periode 2019-2022
945.250 euro uit, een fractie van wat ze uitgaven op Meta-Facebook. Over die periode besteedt ook weer N-VA het meest: 293.000 euro. Vlaams Belang, dat in de Googlestatistieken gekend is als “Vrijheidsfonds”, besteedde in die periode 176.000 euro. Groen landt op 115.000 euro. PVDA/PTB is relatief minder actief op de Googledomeinen. De partij gaf in de periode 93.600 euro uit.

Facebook advertising 2019-2022
Om de advertentie-uitgaven op sociale media te berekenen, gebruikten we de statistieken uit de advertentiebibliotheek van Meta (Facebook). We filterden op “Maatschappelijke kwesties, verkiezingen of politiek”. In die categorie staan niet alleen advertenties van de partijen zelf, maar ook van individuele partijleden. Adverteerders die geen partij-affiliatie opgaven, wezen we toe aan hun partij. Voor advertenties die minder dan 100 euro besteedden, geeft Facebook geen precies bedrag. Voor de periode 2019-2022 waren er iets meer dan 46,000 advertenties van minder dan 100 euro. Die namen we niet mee in de analyse. In de periode 2019-2022 is 7,8 miljoen van de iets meer dan 25 miljoen euro van de advertenties in de categorie “Maatschappelijke kwesties, verkiezingen of politiek” niet aan politieke partijen toe te wijzen. NGO’s nemen daarvan een groot deel (2,3 miljoen) voor hun rekening. Opvallend is ook de actieve aanwezigheid van de socialistische vakbonden ABVV en FGTB. Zij besteedden samen 650.000 euro op sociale media in de periode 2019-2022.
Facebook advertising 90-dagen
In de advertentie-uitgaven van de voorbije 90 dagen (6 september tot 4 december 2022) tekent zich hetzelfde beeld af. N-VA en Vlaams Belang tekenen met 740.000 euro samen voor 56 procent van de socialmedia-uitgaven van de politieke partijen. De andere partijen volgen op afstand. Open VLD lijkt zijn inspanningen op sociale media wel op te drijven. Van een aandeel van 6 procent in de totale uitgaven van politieke partijen over de periode 2019-2022 stijgen ze naar 10 procent in de jongste 90 dagen.
Wil je dat anderen dit ook lezen? Deel!

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.

More Stories
Kind staat tussen haar gescheiden ouders.
Splinterkinderen komen op tweede plaats bij vechtscheidingen