“Het onderwijs moet flexibel zijn voor mensen met een diverse achtergrond, niet andersom”

Evy Beniest, ondersteuner inclusief onderwijs bij het Gemeenschapsonderwijs, is ervan overtuigd dat elk kind mogelijkheden heeft. “Waarom lukt het dan niet om een inclusieve schoolomgeving vorm te geven?” Die vraag zette Evy ertoe aan om de stap naar het onderwijs te zetten.

“De focus ligt vandaag soms nog te veel op de beperkingen van een persoon, en niet op de mogelijkheden die die persoon bezit”, zegt Evy. “Een beperking of een andere achtergrond worden nog vaak gezien als een uitdaging. Nochtans zijn net dat zaken waar kansen en mogelijkheden in zitten. Er moet dan ook extra ingezet worden op gelijke onderwijskansen.”

Rolmodellen zijn volgens Evy dan ook belangrijk in het onderwijs. “De nieuwe leerkracht is een verbinder. Het team van leerkrachten zou een weerspiegeling moeten zijn van de leerlingen. Leerkrachten die hun achtergrond delen met een leerling, zijn soms beter in staat om hindernissen te detecteren en weg te werken. Zulke herkenbare figuren zorgen er ook voor dat leerlingen beter presteren. Wij geloven in een school als plaats waar elk kind tot leren komt en we zoeken leerkrachten die elk kind motiveert”, legt Evy uit.

Leerkracht als verbinder

“Het is belangrijk om in dialoog te gaan met mensen en het beleid aan te passen aan hun noden”. Evy haalt het voorbeeld aan van een school in Merksem, Atheneum MXM Merksem. “De school probeert met een flexibel onderwijsmodel in te spelen op de noden van kinderen en hindernissen weg te werken. Daarbij geloven ze heel hard in het idee van verbondenheid.”

Auteur | Rik Verleije

Organisatie: GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap
Adres: Willebroekkaai 36, 1000 Brussel

Wil je dat anderen dit ook lezen? Deel!

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.

More Stories
Stijgende huurprijzen maar verkoop daalt