Antwerpse Mo (28) ontwerpt collectie voor SHEIN ‘Ze vroegen een vrouwencollectie, maar ik maak enkel uni-sex’

Opkomende ontwerper Mohammed Urus uit Antwerpen brengt een collectie uit met modegigant SHEIN. De ontwerpen van Mo zag je mogelijks al eens op televisie verschijnen, zoals bij deelneemster Serine Ayari in de Slimste Mens Ter Wereld. Toch was dit een grote opportuniteit voor Mo’s eigen streetwear merk RYLTY. “Ik ben een small town boy uit Limburg en plots ontwerp ik voor een internationaal bedrijf.” 

“Ze hebben mij gekozen uit een lijst met beginnende Belgische ontwerpers. Shein wil startende ontwerpers een kans bieden met hun SHEIN X programma. Ze vroegen pr-bureaus over heel de wereld om een lijst op te stellen van beginnende ontwerpers. De ontwerpers mogen doen waar ze goed in zijn, creëren, en Shein produceert. De winst wordt gedeeld. Ik denk dat ze mij gekozen hebben omdat mijn kleding herkenbaar is. Urban streetwear met neon accenten.” 

Hoe verloopt de samenwerking met SHEIN?  

“Alles komt eerst langs mij. Ik maakte eerst schetstekeningen en vervolgens digitale tekeningen met alle specificaties over de kleding. Alle afmetingen, pasvormen en materialen koos ik. Shein heeft enkel de collectie geproduceerd, exact hoe ik die wilde. Wanneer ik een sample (proefproduct) niet goed vond, werd die zonder probleem aangepast. Het was echt een chille samenwerking. In februari komt het tweede deel van de collectie uit. Opnieuw kleding met color-blocking.”  

Waarvoor staat jouw SHEIN X RYLTY collectie?  

“RYLTY heeft een boodschap. Mijn kledinglijn is universeel. Het kan door iedereen gedragen worden. Dat is met deze samenwerking niet anders. Op papier is het een vrouwencollectie, maar door mijn wijde pasvormen kan iedereen mijn collectie aan. Ik maak geen onderscheid tussen mannen- en vrouwenkleding. Zelf shop ik altijd zo. De héle winkel is mijn sectie.” 

Wat betekent deze samenwerking voor jouw carrière?  

“Ik ben niet enkel een designer, ook een content creator voor Instagram en Tiktok, een creative producer, een stylist, een freelance producer, een make-up-artist en een pr-manager. Een hele boterham. Ik ben een pr-manager dus ik weet hoe ik contacten moet leggen. Serine Ayari stuurde ik op Instagram. Zij bleek fan van mij te zijn. Ze droeg één van mijn pakken tijdens een aflevering van de Slimste Mens Ter Wereld. Vanaf dan werd ik de vaste stylist van Serine.”Rylty bestaat sinds 2019. We zijn niet gelijk goed van gestart, maar dit soort samenwerkingen brengen mij op weg.  

SHEIN is een Chinees fast fashion bedrijf en krijgt hierdoor regelmatig kritiek. Hoe sta jij daar tegenover?  

I get it, like we moeten allemaal om het milieu geven. Al vind ik het wel jammer dat Fast Fashion altijd in het negatieve wordt getrokken. Er zijn mensen die geen kleding van 100 à 200 euro kunnen betalen. Door fast fashion kunnen mensen alsnog fashionable kleding aankopen. Jongeren kunnen de trends volgen en vallen daardoor niet uit de boot. Fast fashion is toegankelijk voor iedereen en dat vind ik juist het mooie. Ook geven ze beginnende ontwerpers een kans met dit initiatief. Ik ben een small town boy uit een klein dorp in Limburg. Plots krijg ik een kans van een internationaal modebedrijf. Mijn kleding wordt nu world-wide verkocht. Ik weet dat Fast fashion zijn negatieve kanten heeft, maar het is niet enkel negatief.” 

Je kan de collectie shoppen op de website van Shein: https://eur.shein.com/pdsearch/Rylty/ 

Wil je dat anderen dit ook lezen? Deel!

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.

More Stories
Romy Tielens (26) psychologe: “De beweegruimte beperken heeft alleen maar negatieve gevolgen”