Een nieuwe lifestyle bij Tendens

Tendens is een lifestyle programma binnen de West-Vlaamse regionale televisiezender Focus & WTV. Er zit een kleine maar fijne redactieploeg achter alle reportages, rubriekjes en spotjes tijdens de uitzending en op de website. Ik voelde me hier als stagiaire een waardig lid van. Hoe ik mijn 8 weken beleefd heb? Ik vertel het je met plezier!

Mijn eerste dag

Op mijn allereerste dag stond ik op met de nodige zenuwen, kwam veel te vroeg aan op de parking en kwam al hijgend het kantoor binnengestapt. Ik kreeg meteen een rondleiding van mijn stagementor en werd daarna naar mijn bureau gebracht. Alle nieuwe namen en functies kon ik niet allemaal onthouden, maar ik werd wel overal vriendelijk onthaald als de nieuwe stagiaire Eva.

Mijn eerste publicatie 

Het aller eerste artikeltje van mij dat op de website verscheen, was er eentje over Justin Bieber. Ik herinner me nog dat ik relatief snel tot een artikeltje kwam, maar als feedback kreeg dat het taalgebruik minder sec mocht. ‘Lifestyle artikels hebben een bepaalde feeling, die komt puur uit ervaring,’ vertelde mijn stagementor me. Ik keek echter veel meer uit naar de eerste keer dat mijn naam op televisie zou verschijnen. Toen ik dit verslag van een modeshow maakte, gebeurde dat eindelijk. (2min27)

Een bijzondere ontmoeting

In mijn tweede week mocht ik al mee naar de opnames van een aflevering voor de ‘must-haves’ rubriek op Tendens. We gingen langs bij Magalie Aerts, oprichtster en zaakvoerder van de Antwerpse webshop Les Jumelles. Die ontmoeting is me bijgebleven omdat dit een vrouw is die overloopt van passie voor haar job.

Ze is nog jong maar creëerde al een grote naam in de modewereld. Ze kon nog uren blijven praten over de collecties die in hun Knokse pop-up te koop waren. Van het kleinste detail in de print tot de kleurencombinaties op de paspoppen. Deze vrouw staat oersterk in haar schoenen en gelooft 100% in zichzelf en haar winkel.

Iemand met zo veel passie en motivatie leren kennen is voor mij een boost geweest. Het zet me aan om zelf een carrière te kiezen waarin ik dolgelukkig zal zijn. Hopelijk kan ik die binnenkort vinden, wie weet!

Veel geleerd

Dat je bijleert op een stageplaats, is het hoofddoel. Ik wilde al mijn talenten aanscherpen en zo veel mogelijk facetten dingen uitproberen. Bij mijn stagementor kwam die boodschap meteen binnen. Ze ging constant op zoek naar opdrachten binnen en buiten de redactie van Tendens, om mij alle kansen te geven die er beschikbaar waren. Zo ging ik mee op opnames voor programma’s voor de hoofdzender Focus & WTV of een ander programma zoals Campus.

Anekdote

Hoewel ik voornamelijk leuke dingen wil vertellen over mijn stage, is dit toch mijn belangrijkste anekdote. Ik werd ingeschakeld bij de opnames van een zomerprogramma Lissewege & Zeebrugge. Deze reeks over twee dorpen vlakbij huis was een ideale kans voor mij om een intensievere productie mee te beleven.

Mijn hoofdtaak was het maken van ‘behind-the-scenes’ beelden om later sociale media posts mee te maken. De eerste twee draaidagen deed ik dit in de schaduw van Naomi, die hier meestal voor instaat en de posts uiteindelijk ook zou publiceren. Maar de derde en laatste draaidag was zij afwezig en zou ik dit op mij alleen nemen.

Maar de ochtend van die laatste dag kregen we te horen dat Tim, de producer, ziek was gevallen en niet aanwezig kon zijn. Daar stonden we dan, met niet één maar twee crewleden minder. Ik, als stagiaire, moest dan plots ook een deel productie op mij nemen. Ik moest de cameraman en klankman sturen in de juiste richting, ik maakte het eerste contact met alle interviewees die we ontmoette en ik had de timing in de hand.

Dit was een hele uitdaging maar met de hulp van de andere teamleden kwam dit tot een goed eind en verliep alles vlot. De leerervaring die ik hiermee opdeed was als het ware het geluk bij een ongeluk.

Oeps foutje

Natuurlijk maakte ik hier en daar een foutje, dat kan ook niet anders. Het voornaamste is dat je uit je fouten leert en ze meeneemt in je ontwikkeling tot een betere journalist. Een punt waar ik vaak op moest letten was dat merknamen zoveel mogelijk uit redactionele stukken moeten blijven. Dit is soms moeilijk aangezien de mensen die je interviewt vaak een PR training hebben waarbij ze altijd terugschakelen naar hun merk.

Dit verbeterde wel doorheen de weken en ik ben er van overtuigd dat die PR technieken geen geheimen meer voor me hebben.

Wil je dat anderen dit ook lezen? Deel!

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.

More Stories
Slachtofferhulp tijdens de feestdagen