Foto Spotify Wrapped

Mariek Vanden Abeele: “Spotify Wrapped bevat de perfecte balans tussen plezier en betekenis”

De eindejaarlijstjes vliegen ons weer rond de oren. Maar het populairste lijstje waar we sinds 2015 elk jaar naar uitkijken is Spotify Wrapped. “Het haalt herinneringen terug en het geeft onze identiteit weer”

Op Sociale media worden massaal lijstjes gedeeld van Spotify Wrapped. Elk jaar in december laat Spotify ons zien naar welke artiesten we het meest hebben geluisterd en het laat ons ook zien hoe lang we die artiesten in onze oren hebben gehad. Er wordt zelfs een hele identiteit gegeven aan je luistergedrag, wat door Spotify je luisterpersoonlijkheid wordt genoemd. Mensen laten dan maar al te graag aan heel de wereld weten wat hun muzieksmaak en hun luisterpersoonlijkheid zijn. Er wordt gelachen met de lijstjes en gezegd hoe juist of fout ze wel niet zijn. 

Volgens professor digitale cultuur Mariek Vanden Abeele bestaan er twee redenen waarom we Spotify Wrapped zo leuk vinden. “We willen in ons leven zowel plezier hebben als betekenis opzoeken over ons eigen leven. Zo’n Spotifylijst bevat de perfecte balans van die twee: we hebben er plezier van en het geeft betekenis aan onze eigen identiteit. Het haalt herinneringen terug van het afgelopen jaar en het geeft onze identiteit weer waardoor we daar ook iets uit leren. We delen die lijstjes omdat we graag laten zien hoe we zijn en hoe leuk of goed onze muzieksmaak is. Af en toe heeft een mens wel eens nood aan een schouderklopje.”

Wil je dat anderen dit ook lezen? Deel!

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.

More Stories
“Je maakt het verschil voor iemand die jouw hulp kan gebruiken”, zegt Pauline Libeert van VRT over de Warmste Week.