Teamleider Oxfam: “We willen tonen hoe duurzaam tweedehands kan zijn”

September staat bij Oxfam in het teken van Second Hand September. De hele maand lang moedigt de organisatie klanten aan om duurzaam te kopen. Zo willen ze de klant bewuster maken van de sociale en ecologische problemen die bij de overconsumptie van fast fashion komen kijken. “Wij moeten allemaal meer beginnen nadenken om onze spullen een nieuw leven te geven”, vertelt Oxfam vrijwilligster Anne-Marie.

Second Hand September is een initiatief dat ontstaan is in het Verenigd Koninkrijk. Nadien volgden er al snel meer landen. In België ligt de focus voornamelijk op duurzaamheid. “We willen tonen hoe duurzaam tweedehands kan zijn”, aldus Veerle Vandenabeele, teamleider bij de Antwerpse Oxfam winkels. “Het werkt langs twee kanten, enerzijds is de aankoop van tweedehands een duurzame daad, anderzijds is het verkopen van een gebruikt product. Bijvoorbeeld een boek dat je thuis hebt liggen en niet meer gaat lezen. Dat is ook een duurzame daad, want dan kan het hergebruikt worden.”

Oxfam wil met dit project ongelijke handel en slechte werkomstandigheden bestrijden. Bij grote fashion ketens doet men aan fast fashion. Hierbij moeten werknemers in derdewereldlanden aan veel te lage lonen en in snel tempo kleren maken. Hierdoor ontstaat er een overconsumptie aan kledij en dat heeft een slechte impact op het milieu. Onze kleding belandt vaak in de vuilbak in plaats van dat ze een tweede leven krijgen. 

Gedurende de hele maand kunnen klanten een actiekaart ontvangen waarmee ze stempels kunnen verzamelen. Deze kunnen nadien nog de rest van het jaar ingeruild worden voor korting. 

Wil je dat anderen dit ook lezen? Deel!

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.

More Stories
Sociale media en de dood van het debat