Het hing in de lucht, maar vrijdagmiddag werd het officieel: “Binnenactiviteiten boven 200 personen zijn verboden.” Theaters worden hierdoor genoodzaakt hun producties te annuleren of te verplaatsen. Artistiek manager van Theater Elkerlyc, Dirk Van Vooren, stelt zich toch vragen bij de beslissing: “In geen enkel dossier wordt aangetoond dat de besmettingen circuleren in de theaters.”
’t Kan verkeren. Vrijdagavond de eerste voorstelling spelen en zondag alweer de laatste. Het gebeurde bij de Winterrevue in Theater Elkerlyc. Dirk Van Vooren is artistiek manager van Theater Elkerlyc en speelde ook mee in de Winterrevue. “Vorig weekend was heel intens”, begint Van Vooren. “In een generale week werk je naar het orgelpunt toe: de première. Dat was genieten, maar gedurende het hele weekend bleef de sluiting van de theaters toch als een zwaard van Damocles boven ons hoofd hangen. Al bij al hebben we er allemaal van genoten. We hebben de negatieve berichtgeving van ons afgeschoven en hebben genoten van de voorstellingen én het publiek.”
Verantwoordelijkheid nemen
Naast de Winterrevue moesten ook andere voorstellingen geannuleerd worden, zoals The Sound Of Music van Deep Bridge en Daens van Studio 100. Dirk Van Vooren zag de verstrenging in de loop van de week al aankomen: “Je voelde van alles bewegen. Er kwamen overal meldingen binnen. Het nieuws kwam dus niet als een grote verrassing. Voor ons was het eerder gokken hoe strikt de verstrengingen zouden zijn. Wij hoopten op een maximumbezetting van 1000 personen. Op die manier konden kleine, middelgrote en grote theaters toch openblijven. Dat wordt ons nu wel heel moeilijk gemaakt.”
“We hebben toch besloten om door te spelen afgelopen weekend. Dat werd niet door iedereen even positief onthaald,” vertelt Van Vooren. “Sommige mensen vonden dat wij onze verantwoordelijkheid moesten nemen en vrijdag al moesten stoppen. Wij hebben net onze verantwoordelijkheid genomen door te spelen, omdat het kon en omdat het veilig kon én kan.”
“Er is nog geen enkel dossier of onderzoek gepubliceerd waar werd aangetoond dat het virus vooral in theaterzalen circuleert. Daarom zijn de maatregelen niet in verhouding met elkaar: theater wordt ingeperkt, terwijl dat in andere sectoren veel minder het geval is.”
Niet representatief voor de hele sector
Niet alleen daar heeft Van Vooren het moeilijk mee: “De frustratie in de cultuursector is vooral dat er in voorafgaande overlegcomités nooit met een woord gerept is over cultuur. Mocht er op voorhand gecommuniceerd zijn geweest dat er in onze sector een reëel besmettingsgevaar is, dan hadden we sommige investeringen niet meer gedaan.”
“De overheid wou vooral zalen, zoals het Sportpaleis sluiten, maar daar is nu de hele sector de dupe van geworden. Het Sportpaleis is een belangrijk aandeel in de cultuursector, maar het representeert niet de hele sector.”
Vette Verjaardagsshow
Het zit niet in de aard van het beestje om bij de pakken te blijven zitten. “Wanneer de nood het hoogst is, is de creativiteit nabij”, merkt Van Vooren op. Zaterdag 11 december vindt er in Theater Elkerlyc een bijzondere voorstelling plaats; Stany’s Vette Verjaardagsshow. Acteur en regisseur Stany Crets viert zijn verjaardag in Theater Elkerlyc. “We zijn dinsdag met dat idee op de proppen gekomen”, zegt Van Vooren. “Na onze laatste voorstelling van de Winterrevue dachten we samen na of we nog iets konden doen. De verjaardag van Stany Crets leek ons de ideale gelegenheid om met een nieuwe voorstelling op de proppen te komen.”
“Gelukkig is er enthousiasme bij de acteurs en bij het publiek. De tickets gaan als warme broodjes over de toonbank. Daar kijken we allen erg naar uit”, zegt Van Vooren tevreden. “Iedereen is welkom. De ondertitel van de show is ‘voor Jan en alleman’, met een subtiele knipoog naar de minister van Cultuur.”
Stany’s Vette Verjaardagsshow is op 11 december te zien in Theater Elkerlyc in Antwerpen.