Coördinator Ben Verrept over BREEDBEELD Kortfilmfestival: “Het biedt een mooie kans voor beginnende filmmakers” 

In De Cinema in Antwerpen kan je van 7 tot en met 10 november naar kortfilms gaan kijken, geproduceerd door nieuwe filmmakers. Dit weekend gaat de twaalfde editie van het BREEDBEELD Kortfilmfestival van start. “We willen betaalbaar blijven, maar niet zo goedkoop dat we de producten onderwaarderen”, zegt coördinator Ben Verrept. 

Wie is jullie doelpubliek bij het Kortfilmfestival?  

Iedereen die professioneel filmmaker wil worden of graag films in hun vrije tijd maken, voornamelijk filmstudenten en onafhankelijke filmmakers. In andere woorden, iedereen die de laatste stap wil zetten naar het worden van een professioneel filmmaker.  

Hoe selecteren jullie dan deze films? Worden er audities gehouden of komen zij zelf naar jullie toe?  

Filmmakers kunnen een film insturen op het platform FilmFreeway. Daar zoeken filmfestivals via een ‘open call’ kandidaten. Deze selectieperiode duurt zo’n 4 maanden, van mei tot en met augustus.  

Zijn alle twaalf edities van het festival verlopen op dezelfde manier?   

De insteek is in de loop der jaren een beetje veranderd. Het festival is verder geprofessionaliseerd. Toen het oorspronkelijk in 2006 is ontstaan, werd het festival maar om de twee jaar georganiseerd en was het veel kleinschaliger. Nu heeft het wel een heel andere uitstraling. Nu is er ook een jonger publiek dat we aanspreken. Dit jaar komt Leonardo van Dijl, die de Oscar-inzending van België heeft gemaakt, met ‘Julie zwijgt’. Het is dus heel anders dan in de beginfase. 

Waarom worden jullie niet gesteund door het VAF, Vlaams Audiovisueel Fonds?  

Dit komt omdat wij werken binnen het amateurkunstdecreet van de Vlaamse overheid. Daarin is onderschreven dat de overheid alle vrijetijds-kunstenaars wil ondersteunen. Dat is niet alleen film, maar ook toneel, muziek. Wij doen fotografie en film. Binnen het luik van de filmwerking organiseren wij dit festival om mensen een kans te bieden om zich te tonen als filmmakers. 

Hoe bepaalt het festival dan de prijs van de toegangstickets?  

Wij organiseren het in de gebouwen van De Studio waar De Cinema, onze partner, zijn filmwerking heeft. Wij hanteren min of meer dezelfde prijzen als zij. We willen immers geen winst maken maar laagdrempelig zijn tegenover filmmakers en publiek. We willen betaalbaar blijven, maar niet zo goedkoop dat we de producten onderwaarderen. 

Werken jullie dan ook samen met sponsors of partners om de kosten te dekken?  

We zoeken zeker wel partnerschappen. Dat gaat vooral over andere filmorganisaties, bijvoorbeeld andere festivals die een programma cureren bij ons. Een van onze partners, De Studio, is ook een cultuurhuis. Wij kunnen daardoor afspraken maken met hen die ook niet noodzakelijk aan het volledige commerciële tarief lopen. Dat stelt ons in staat om dat festival te blijven organiseren.  

Hoe ziet u de toekomst van het Breedbeeld Kortfilmfestival?  

Wij willen blijven doen wat we nu doen. We willen een brede scala aan filmmakers een kans bieden, in de bloemetjes zetten. Wij willen daarnaast verder partnerschappen uitdiepen of nieuwe partnerschappen aangaan, om nog bekender te worden. Niet met het idee om noodzakelijk de grootste te zijn, maar vooral om een heel toegankelijke, open plek te zijn waar iedereen zich welkom kan voelen. Dat willen we de komende jaren blijven doen. 

Wil je dat anderen dit ook lezen? Deel!

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.

More Stories
“Studentenclubs moeten up-to-date blijven”