Het aantal donaties voor goede doelen is in deze pandemie enorm aan het oplopen. Dat is ook te zien bij Activate, een face-to-face marketing bedrijf dat geld inzamelt voor enkele goede doelen zoals Unicef, Oxfam, Rode Kruis, Memisa en Cliniclowns. “We zijn ontzettend blij dat mensen de weg naar de goede doelen teruggevonden hebben.”, zegt Alexander Stupar, salesmanager bij Activate.
“De cijfers waren niet slecht maar na de eerste lockdown zagen we een enorme stijging. Mensen beseffen nu wat een crisis is. Ze zien er nu pas het nut van in om te doneren aan anderen die al jaren in zo’n crisis leven.”
De werkomstandigheden voor face-to-face sales werknemers zijn gevaarlijk geworden. De kans om het coronavirus op te lopen is voor hen veel groter door de huis-aan-huis bezoeken die ze doen of omdat ze op openbare plaatsen mensen aanspreken. “Door de coronacrisis moeten we ons meer flexibel opstellen. We moeten de shiften opsplitsen om alles coronaproof te houden. Bovendien zeggen veel medewerkers toch af omdat ze bang zijn om een besmetting op te lopen. Dat maakt het voor ons wel enorm moeilijk om het werk te verrichten.”
Creatieve alternatieven
“De huis-aan-huis bezoeken verlopen nu anders, we brengen een deurmat mee die anderhalve meter lang is. Elk goed doel heeft zo zijn eigen matten en dat werkt, mensen vinden het leuk. Ook een handtekening mag nu niet meer dus daarvoor hebben we een digitaal alternatief voorzien: een sms. Als mensen willen doneren moeten ze een sms sturen.”
Colofon | Naam | |
Tekst | Ine Verheyen | |
Eindredactie tekst | ||
Eindredactie online | Melissa Borogovac |