Elke minuut dat je naar Spotify luistert, wordt door hen geregistreerd. Dit verwerken ze nu, op het einde van het jaar, in een persoonlijk muzikaal jaarlijstje. “Zonder deze lijsten, had ik veel minder streams”, vertelt rapper Alonso.
Ieder jaar lanceert Spotify een nieuwe editie van Wrapped. Een extra functie op je Spotify-account waar je een muzikaal jaaroverzicht te zien krijgt van jouw meest beluisterde artiesten, tracks, en zo veel meer. Wrapped 2020 wordt massaal gedeeld op sociale media. Ook jonge opkomende artiesten kunnen hier voordelen uit halen. “Dankzij Spotify kan je als kleine artiest met weinig middelen, toch iets betekenen in de muziekwereld”, aldus Alonso.
Spotify toont met zijn nieuwe insteek hoe jij 2020 muzikaal hebt beleefd. Verder laat Spotify zien wat jouw meest beluisterde nummers zijn en hoe vaak jij deze hebt geluisterd. Van deze nummers maakt Spotify een afspeellijst. Als artiest wil je natuurlijk in deze lijsten terechtkomen.
Streams gaan omhoog
“Als mijn liedjes in die lijsten komen, gaan de streams omhoog en dat is goed! Ik heb zo’n 7200 aan streams gekregen door een afspeellijst waar Spotify mij had ingezet”, zegt Alonso. Dankzij de hype hierrond, kan je als artiest met liedjes terug worden opgepikt. Dit jaar is het meest gestreamde nummer op Spotify “Blinding Lights” van The Weeknd.
Spotify maakt playlists speciaal voor de luisteraar op basis van luistergewoonten. Je hebt bijvoorbeeld Discover Weekly. Hier vind je nummers waarvan Spotify denkt dat jij ze geweldig vindt. Ook voor artiesten kan dit weer iets betekenen.
“Wanneer mensen vaker jouw liedjes luisteren, haal je veel streams en kom je terecht in Discover Weekly bijvoorbeeld. Er zijn dus zeker mogelijkheden om jezelf op te werken als artiest binnen Spotify.”
Colofon | Naam | |
Tekst | Eline Bogaerts | |
Eindredactie tekst | Fee De Pauw | |
Eindredactie online | Fee De Pauw |