We leven door corona steeds meer online. Kledij komt van Zalando, eten komt via Deliveroo en meetings gebeuren via Teams. Zelfs bankieren kan al een hele tijd online. Het is een gewoonte geworden dat we alles online doen en we denken hier niet altijd bij na. Sommigen zijn zich niet bewust van de gevaren van het internet. Deze onwetenheid en nieuwe vormen van fraude creëren ideale omstandigheden voor internetfraudeurs.
Phishing is de term die gebruikt wordt voor onlinefraude. Met phishing proberen oplichters online jouw bankgegevens te verkrijgen. Vroeger werd dit voornamelijk gedaan via post of e-mail. Tegenwoordig zijn fraudeurs veel professioneler geworden en maken ze gebruik van sms of social media als Whatsapp. “De pure bankphishing van vroeger, waar fraudeurs zich voordoen als een bank, gebeurt steeds minder. Mensen zijn zich hier ook meer bewust van.” vertelt Isabelle Marchand, woordvoerster van de Belgische Federatie van de Financiële Sector, Febelfin.
Daarnaast ontstaan er ook nieuwe vormen van fraude. Isabelle Marchand legt uit: “Hulpvraagfraude is een trend die heel sterk in opmars is sinds oktober van dit jaar. Hier wordt ingespeeld op het emotionele. Oplichters die zich voordoen als familielid of vriend van het slachtoffer en zo om geld vragen.” Veel mensen zijn niet vertrouwd met het internet. Door de coronacrisis moesten ze noodgedwongen hun eerste stappen zetten in de online wereld. Onwetenheid in combinatie met de afstand die er vandaag heerst maken deze mensen de ideale slachtoffers voor online fraude.
Hoewel de banken en andere officiële instanties ongewild meegesleurd worden in onlinefraude is er weinig dat ze zelf kunnen doen. Het algemeen monitoren van transacties is zowat het enige. Hiermee worden ongewone activiteiten bijgehouden en, alvorens de transactie plaatsvindt, contact opgenomen met de klant.
Maar in de eerste plaats ligt het in de handen van de klant zelf. Dit jaar alleen al zijn er verschillende grote sensibiliseringscampagnes gelanceerd. Zowel Febelfin als de banken zelf lanceerden campagnes rond kluisrekeningfraude, hulpvraagfraude en bankkaartfraude. Op verschillende kanalen willen deze instanties klanten blijven bewust maken dat onlinefraude nog steeds gebeurt en dat dit evolueert.
Colofon | Naam | |
Tekst | Oliver Vereycken | |
Hoofdredactie | Anano Gogeshvili | |
Eindredactie tekst | Fenne Verbeeck, Bryan Maesschalk, David Lambreghts | |
Eindredactie online | Tycho Pollman, Oliver Vereycken, Aurélie Schelfaut |