ONGEVALLEN MET E-STEPS VERDUBBELD

De oprukkende elektrische steps bezorgen veel steden kopzorgen. Het aantal ongevallen is ten opzichte van 2019 meer dan verdubbeld. In ziekenhuizen worden veel gebruikers van e-steps opgenomen met hoofdklachten. Het dilemma om een helm te verplichten landt zo weer op tafel. 

Het stadsbestuur in Antwerpen is bezorgd over het gebruik van de elektrische steps. Het aantal ongevallen hiermee is ten opzichte van 2019 meer dan verdubbeld. Volgens VIAS, het Belgisch Instituut voor verkeersveiligheid, ligt het probleem vooral in het feit dat slachtoffers niet voldoende gewend zijn om met zo’n step te rijden. Stef Willems, woordvoerder van VIAS, getuigt: “De voornaamste oorzaak van ongevallen is nog altijd de mens die zo’n step gebruikt. Heel vaak denken of beschouwen ze het als een soort speelgoed, maar als je een e-step als een echt vervoersmiddel wil gebruiken, dan moet je dat natuurlijk met de nodige ernst doen wanneer je je daarmee verplaatst.”

Het stadsbestuur is nu dus bezorgd om die e-steps en ziet die cijfers graag veranderen. VIAS raadt bestuurders aan om zelf veiligheidsmaatregelen te treffen. Dat wil zeggen: een helm dragen om je te beschermen, de ideale route uitstippelen en niet over kasseien rijden, want daarvoor is een step eigenlijk niet gemaakt. “Als je je zelf aan een aantal maatregelen houdt, dan kan je perfect die step gebruiken zonder dat dat tot gevaarlijke situaties moet leiden.”, legt Willems uit. 

Zelf heeft de stad Antwerpen ook enkele regels voor het gebruik van een e-step. Zo mag je maxiumum 25 km/h rijden en bij een snelheid onder de 6 km/h dien je je te verplaatsen als een voetganger. Rijd je harder dan 6 km/h, dan maak je gebruik van het fietspad. Indien er geen fietspad is, rijd je zo rechts mogelijk op de weg. Ook ben je verplicht een verzekering af te sluiten als je een eigen step bezit. Met deze regels wil het stadsbestuur de straten veiliger maken voor e-stepgebruikers. Het blijft natuurlijk belangrijk om er verantwoordelijk mee om te gaan en je aan de snelheid te houden. Men raadt nog steeds aan om een helm te dragen, ook al is dit niet verplicht. 

Wil je dat anderen dit ook lezen? Deel!

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.

More Stories
portre Nathalie De Clercq
Nathalie (48): “Al 16 jaar ben ik een geadopteerde Waal”