Kledingstuk kringwinkel

Week van de Kringwinkel: “We willen de strijd tegen de textielindustrie op de politieke agenda plaatsen” 

Ondanks corona verkopen de Kringwinkels 30.000 ton goederen in 2020. Tweedehands is populairder dan ooit, wat de planeet ten goede komt. In de toekomst wil De Kringwinkel nog meer inzetten op hergebruik van textiel.

Winkelketen de Kringwinkel viert zijn 20-jarig bestaan. Voor deze jubileumeditie organiseerde ze een week vol workshops en activiteiten. Daarnaast maakt de keten deze week hun jaarcijfers en ambities voor de toekomst bekend. 30.000 ton producten kregen in 2020 een tweede leven. In 2019 kregen 36.000 ton goederen een tweede bestaan dankzij de Kringwinkels. Toch is het cijfer van 2020 opmerkelijk aangezien de winkels maandenlang sloten door corona. De sector heeft over heel Europa goed te doen. Tweedehands shoppen is nog nooit zo succesvol geweest. ‘Tweedehands is meer dan ooit aanwezig. Iedereen erkent de milieuproblematiek en daarnaast is tweedehands ook mode. Vintage is trendy en daar plukken wij de vruchten van”, zegt Louise Vrints van de Kringwinkel.  

Focus op Textiel  

Tijdens de week van Kringwinkel maakt de keten ook hun doelstellingen bekend. Zo roepen ze producenten op het matje. Ecologisch verantwoord produceren is de boodschap. Naar aanleiding van de Europese Green Deal wil de winkel meer inzetten op hergebruik van textiel. De Green Deal streeft op alle beleidsniveaus naar het verduurzamen van de textielindustrie. De levensduur van kledij verlengen is één van de ambities van de winkels. Dit willen zij lokaal aanpakken. Daarom openden ze een winkel vlak bij de Meir in Antwerpen waar ze enkel textiel verkopen. “In de toekomst gaan wij ons nog meer focussen op textielverkoop. B2B (zie kader) partnerschappen aangaan met bedrijven die aan de slag gaan met textielresten. We krijgen ontzettend veel textiel binnen. Hoe minder verloren gaat hoe beter”, stelt Vrints.  

B2B?  

B2B is een vorm van marketing. Het staat voor business-to-business. Het omvat de onderlinge markt tussen bedrijven waarin het ene bedrijf producten, services of informatie aan het andere bedrijf verkoopt.

“Samen met andere hergebruikspelers ligt de focus op textiel. Producenten hebben een wettelijke en morele plicht om hergebruik mee op te nemen in hun bedrijfsdoelstellingen”, zegt  Eva Verraes, directeur van Herw!n. Dat is de koepel van de Kringwinkels.  

Maar liefst 5.800 medewerkers waren in 2020 actief in de Kringwinkels. Hiervan heeft 72% een statuut van sociale tewerkstelling. Ook hiermee scoort de keten op vlak van duurzaam ondernemen (zie kader). Ze bieden perspectief aan mensen die hun plekje niet vinden op de gewone arbeidsmarkt.  

Duurzaam ondernemen?  

Ondernemen met aandacht voor milieu, sociaal-ethisch werken en winst is gebalanceerd en afgestemd op de belanghebbenden.

Waarom tweedehands shoppen?  

Nog niet overtuigd? Door tweedehands kleding te kopen verleng je het bestaan van een kledingstuk. Hierdoor hoeft er niets nieuws geproduceerd te worden. Zo bespaar je grondstoffen, energie en afval die nodig zijn voor de productie van iets nieuws.  Zo kan je als consument druk uitoefenen op de vervuilende en inhumane fast fashion industrie.  

Kortom, het is goed voor je portemonnee en je verkleint ecologische voetafdruk.  

Kringwinkel activiteiten  

Vanaf zaterdag 16 tot en met zaterdag 23 oktober vinden een reeks activiteiten plaats.  Meer lezen op www.dekringwinkel.be .  

Auteurs | June Beschuyt, Romy van der Heyden

Wil je dat anderen dit ook lezen? Deel!

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.

More Stories
Logo Bpost
Pakjeschaos bij Bpost door coronacrisis en eindejaarsfeesten: ‘We moeten drie keer meer pakketten leveren dan voor de coronacrisis’