Jana De Maré, zaakvoerster van Stitchly én TikTok-ster: “Zonder TikTok was ik nergens”

Sociale mediaplatform TikTok en e-commerce bedrijf Shopify slaan de handen in elkaar. Voortaan kan kledij en cosmetica rechtstreeks vanuit de app aangekocht worden. Jana De Maré, zaakvoerster van Stitchly én TikTok-ster, reageert voorzichtig, “Het is goed voor de verkoper, maar minder voor de consument”. 

De samenwerking komt er omdat concurrenten Facebook en Instagram hier eerder al mee startten. De vernieuwing wordt uitgetest in de VS, Canada en het VK. Kylie Cosmetics, het bedrijf van Kylie Jenner, zal de eerste verkoper worden. Verwacht wordt dat het initiatief in het najaar voor alle landen beschikbaar wordt.  

Ben je TikTok onmiddellijk beginnen gebruiken voor je bedrijfje? 

Totaal niet. Ik zag het platform als iets voor kleine kinderen, geen haar op mijn hoofd dacht aan het maken van kinderlijke filmpjes. Na veel trekken en sleuren door vrienden heb ik mijn waarden en normen aan de kant geschoven. Ik heb toch toegegeven aan de hype en mijn account is razendsnel populair geworden. Het ondenkbare gebeurde dan toch en ondertussen is het platform mijn grootste inkomstenbron.  

Waarom niet Facebook of Instagram? 

Via deze kanalen kwam ik meermaals in contact met andere ‘small businesses’ die video’s plaatsen om hun product te promoten. TikTok leek ideaal omdat hier voornamelijk 18- tot 24-jarigen actief op zijn, zij behoren tenslotte tot mijn doelgroep.  

De invloed op de verkoop was immens.  

Enorm. Zonder TikTok zou ik niet staan waar ik nu sta.  

Ik heb niet veel geduld nodig gehad voor mijn filmpjes werden opgepikt. Eerst maakte ik nog content van andere accounts na, maar het draaide pas echt toen ik een eigen stijl ontwikkelde. Speciale trucs zoals hashtags gebruikte ik daarentegen nooit. Ondertussen ben ik zelfs gestopt met het creëren van nieuwe video’s omdat ik de bestellingen niet kan volgen.  

Dankzij de samenwerking tussen Shopify en TikTok kunnen kijkers rechtstreeks vanuit de app aankopen kunnen verrichten. Zou dit voor jou geen goed initiatief zijn?  

Ik wist zelfs niet dat het bestond. Belgische content creators worden niet geïnformeerd of geholpen, terwijl er in Amerika zelfs ‘creator funds’ bestaan. Het is een mogelijkheid om te gebruiken, maar momenteel heb ik niet de capaciteit om meer bestellingen aan te nemen. Iets in mij zegt dat het evengoed mis kan lopen. Als ik een advertentie zie verschijnen, klik ik ze ook weg. Waarom zou men dan wel op TikTok scrollen op zoek naar nieuwe kledij? 

Is er gevaar?  

Normaal zijn enkele klikken nodig om iets aan te kopen. Nu, zit men slechts twee stappen verwijderd van een nieuw kledingstuk. Dus ja, er is een bepaald gevaar. De barrière wordt plots kleiner en dit zal voor sommigen dat duwtje in de rug betekenen, dat er voorheen niet was.  

Er moet zeker een soort beveiliging komen. Veel kinderen kijken via de telefoon van hun ouders en kunnen hen zomaar eens verrassen met enkele ongevraagde pakketjes. Het is goed voor de verkoper, maar minder voor de consument.  

Wil je dat anderen dit ook lezen? Deel!

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.

More Stories
Vrouw met selderhandtas
Belgische handelaars trekken aan de alarmbel over “oneerlijke concurrentie” van Chinese webshops