Sinds 1 december zijn de nieuwe Park&Ride (P+R) in Antwerpen geopend. Op Luchtbal biedt de P + R plaats aan 1700 auto’s. Voorlopig blijft het succes uit. Annik Dirkx, hoofd communicatie en woordvoerder van Lantis vindt het voorlopig te vroeg om hierover een conclusie te trekken.
“Ik denk dat het nog een beetje te vroeg is om over succes of geen succes te praten. Onze P+R zijn een week open, en zijn ook opengegaan in volle coronacrisis. Er was de verplichting van 4 dagen per week thuiswerk en dat zien we uiteraard in het gebruik van de P+R. We staan nog maar aan het begin, we hebben nog een hele lange weg te gaan en we zijn ervan overtuigd dat ze op termijn veel voller zullen staan dan ze vandaag de dag staan”.
Tegen 2029 wil de Vlaamse regering dat iedereen wie een nieuwe auto of bestelwagen koopt, alleen nog maar een elektrisch model kan kopen. Er zijn wel ‘maar’ 19 laadpalen voor elektrische auto’s, waaronder 2 snelladers. Is hier een reden voor?
We zijn van start gegaan met 19 laadpalen, maar er zullen er op termijn uiteraard bijkomen. Wij volgen dit op door de tendensen in het wagenpark. Zodra het wagenpark alsmaar groener wordt, zullen wij dat uiteraard ook vertalen naar meer laadpalen in onze P+R-gebouwen.
De periode van het ‘kerstshoppen’ komt er ook terug aan. Hopen jullie daar een verandering in aantal bezoekers te zien?
De P+R is er uiteraard niet alleen voor woon-werkverkeer, maar ook voor toevallige passanten of occasionele gebruikers. Wij kijken daarvoor ook naar onze noorderburen die hier graag komen shoppen. We nodigen hen dan ook uit om van deze P+R gebruik te maken en bv. Met de tram naar de Stad te gaan en daar hun inkopen te doen.
Ziet u zelf nog een mogelijkheid om de P+R te ‘verbeteren’? Of denkt u dat het nu op ‘zijn best’ is?
Nee, we verwachten uiteraard meer wagens. Op Linkeroever gaat er trouwens op 17 januari nog een derde P+R open. Nu, het is algemeen geweten dat de Vlaming een beetje veranderingsschuw is en dat hij tijd nodig heeft om zijn gedrag aan te passen. De Oosterweelwerken komen er ook nog aan en die zullen ook voor hinder zorgen. Op dat moment is het de uitgelezen kans om de ‘shift’ te maken en we hopen dat deze mensen de ‘shift’ hebben gemaakt naar een andere manier van verplaatsen. Hopelijk zullen ze het ook blijven doen zodat zij hier de voordelen van ervaren.