Sebastian Crols, manager van kledingzaak Pinko in Antwerpen: “Het zogenaamde kerstshoppen lijkt on hold gezet”

Momenteel heerst er nog heel wat onzekerheid of we volgende week samen Kerst mogen vieren. Dat merken ook veel kledingzaken, zij zien een serieuze daling zien in de verkoop van feestkledij. Ook Sebastian Crols, manager van kledingzaak Pinko, voelt de gevolgen van de maatregelen. “De onzekerheden over de eindejaarsfeesten zorgen voor minder klanten”.

Met de feestdagen in het vooruitzicht voelen ook de kledingwinkels de gevolgen van de maatregelen. Zij spreken van een aanzienlijke daling in de verkoop van feestkleding. Klanten zijn bang om een feestoutfit in te slaan nu er nog geen duidelijkheid is of we volgende week met z’n allen aan de kersttafel mogen zitten.

Ziet u een daling in de verkoop van feestkleding?

We kunnen inderdaad spreken van een daling van de verkoopcijfers. Normaal draaien we bijna een dubbele omzet in deze periode maar omwille van de huidige coronamaatregelen zijn er aanzienlijk minder mensen langsgekomen in onze winkel. Uiteraard hebben we dan ook minder feestkledij verkocht.

Waaraan merkt u dat er minder werd verkocht?

Onze vestiging heeft een maandelijkse verkooptarget. Dit zijn verkoopcijfers die we willen behalen in een bepaalde tijdsperiode. De laatste twee jaar hebben we deze jammer genoeg niet behaald omdat er gewoonweg geen eindejaarsfeesten mochten plaatsvinden. Heel wat klanten durven nog niets kopen aangezien er nog heel wat onzekerheid bestaat over de feesten. Bij de enkele klanten die toch al iets voor het eindejaar willen kopen, merken we dat de nood naar feesten en vooral feestkledij hoog is.

Zijn er bepaalde kledingstukken die minder verkocht worden?

Kleding met veel glitter en pailletten verliest aan populariteit. Het zijn kledingstukken die de klanten enkel kopen voor speciale gelegenheden zoals Kerstmis of Nieuwjaar. In onze winkel merken we dit jaar dat er meer voor basic items wordt gekozen. Denk hierbij aan broeken of jurken met een neutrale kleur. Over het algemeen wordt er dus minder opvallende kleding verkocht en kiest men eerder voor kledingstukken die ook op andere dagen van het jaar gedragen kunnen worden.   

Wat doet u om het verlies te compenseren?

We hebben nieuwe manieren moeten zoeken om onze eindejaarcollectie te verkopen, zowel online als in onze vestiging. Onze klanten kunnen online kleding bestellen om deze thuis te passen. Nadien kunnen ze deze eventueel gratis retourneren naar onze winkel. Bovendien experimenteren we ook met een nieuw concept om deze online verkoop te stimuleren. Bij aankoop van kleding via internet versturen wij een extra cadeau, namelijk onze ‘surprisebox’. Dit is een bedankje voor onze klanten met enkele leuke accessoires.

Heeft de afwachtende houding van de klanten impact gehad op de gehele kledingsector?

Ik heb van enkele collega’s al vernomen dat zij ook een daling zien in de verkoopcijfers. Andere kledingwinkels lijken dus met dezelfde problemen te zitten. Enkel online zien we geen al te grote dalingen. Maar toch blijft het een jammere zaak, de feestdagen zijn andere jaren een hoogtepunt voor ons. Het zogenaamde kerstshoppen lijkt dus wel on hold te worden gezet dit jaar.

Wil je dat anderen dit ook lezen? Deel!

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.

More Stories
man die kijkt in museum Kazerne Dossin
49 nieuwe gezichten op gedenkmuur Kazerne Dossin