Comedian William Boeva over nieuwe Sneeuwwitje-film: “Disney, gebruik al je verbeeldingskracht”

Disney wordt ervan beschuldigd niet progressief genoeg te zijn. De Amerikaanse filmdistributeur kwam onlangs onder vuur omdat hij aan een liveaction remake van de klassieker Sneeuwwitje en de zeven dwergen werkt. De groeiende nood aan representatie en diversiteit in de filmwereld wordt steeds duidelijker.

Peter Dinklage, beter bekend als Tyrion Lannister uit Game of Thrones, stak het vuur aan de lont over de nieuwe verfilming in een aflevering van de WTF with Marc Maron podcast. Hij vindt het gek dat er in de huidige maatschappij nog zo’n voorbijgestreefd verhaal verteld wordt.

Comedian William Boeva, die zelf ook dwerggroei heeft, vindt het jammer dat Disney niet verder moderniseert. “Ze hebben effectief over hun remake nagedacht en proberen meer diversiteit te creëren door in de rol van Sneeuwwitje een Latina actrice te casten, maar tegelijkertijd denken ze niet verder dan dat. Disney denkt niet verder over die zeven dwergen en wat voor beeld ze daarmee scheppen. In de originele film gaat het over een groep dwergen die afgezonderd wonen diep in het bos, ze werken in de mijn en maken geen deel uit van de maatschappij.”

Volgens Boeva zou Disney beter meegaan met zijn tijd, en geen verhalen in stand houden die ondertussen al lang gedateerd zijn. “Zo is indertijd ook E.T. the Extra-Terrestrial in een nieuw jasje gestoken. De makers beseften dat het verhaal niet meer van deze tijd was, maar hebben in hun film Super 8 toch een soortgelijke essentie kunnen vatten. Het zou bijvoorbeeld heel cool zijn als Sneeuwwitje aan het einde van film niet met die knappe mooie prins, maar met een van de dwergen zou eindigen.”

De comedian legde als kind geen connectie tussen zijn eigen aandoening en de dwergen in de film, maar andere kinderen maakten die link wel. “Op school vroegen ze mij soms ‘Waar is Sneeuwwitje?’. Het probleem is niet per se de film op zich, maar de associatie die andere mensen maken en waar ze je ook over aanspreken.

Boeva vindt dat er betere opties zijn voor positievere beeldvorming. “Een sprookje als dat van Sneeuwwitje heeft door de jaren heen ook veel verandering gekend: maak van de dwergen geen eenzaten die in het bos wonen, maar volwaardige leden van de maatschappij. De mogelijkheden zijn eindeloos. Disney, gebruik al je verbeeldingskracht en maak er iets van.”

De samenleving snakt naar diversiteit

Dat er grote vraag is naar meer diversiteit in films, blijkt ook uit de reacties op Disney’s nieuwste film Encanto. De film vertelt het verhaal van de buitengewone familie Madrigal. Elk kind van deze Colombiaanse familie heeft een unieke magische gave, behalve hoofdpersonage Mirabel.

Toch is Mirabel niet het populairste personage uit de hitfilm. Haar zusje Luisa gaat met alle aandacht lopen. Luisa is geen typische Disneyprinses, maar een fel gespierd meisje. Hierdoor lijkt ze minder op een doorsnee typisch perfect ogend filmpersonage.

De filmmakers hadden dit niet verwacht. Er is namelijk een enorme vraag naar merchandising van haar personage. In de online webshop kan je wel poppetjes en speelgoed van haar als doorsnee aantrekkelijk beschouwde zusjes Mirabel en Isabela kopen, maar Luisa-fans kunnen er niet aan hun trekken komen. Haar personage komt enkel voor in een figurenset met alle karakters uit de film.

Fans zijn blij dat haar karakter “gewoner” is en meer weg heeft van de mensen om ons heen in het dagdagelijkse leven. Kinderen hebben nood aan personages waar ze zich aan kunnen spiegelen. Ze zien meer van zichzelf in Luisa, juist omdat ze niet perfect is.

Vlak na de release van de film ging ook al een video viraal van de tweejarige Kenzo, die poseert met Encanto’s Antonio. Een personage dat ogenschijnlijk de tekenfilmvariant van de kleuter zelf is. De video, die druk gedeeld werd op sociale media, suggereert nogmaals dat kinderen eerder zoeken naar rolmodellen, dan naar perfecte plaatjes.

Wil je dat anderen dit ook lezen? Deel!

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.

More Stories
Suzanne Gabriels, expert tabakspreventie bij stichting tegen kanker, praat over de tabakstop