Kleuterschool De Musjes in de Pionierstraat in Antwerpen krijgt er een eerste leerjaar bij. Op 30/08 ontvangt de school zijn nieuwe leerlingen en hun ouders tijdens een viering. ‘Op zes jaar tijd willen we uitgroeien tot een volledige basisschool’, vertelt Directeur Barry Jespers trots.
Hoe vieren jullie de opening van de nieuwe school?
“Vandaag ontvangen we alle leerlingen en hun ouders op de speelplaats, waar ik een speech zal geven. Vervolgens lopen we rond en door de school. De leerlingen maken kennis met hun nieuw klaslokaal en worden verwelkomd door hun leraar. De Musjes als kleuterschool is een warm nest. Dat willen we vandaag de nieuwe leerlingen van de basisschool ook laten voelen.”
Waarom een nieuwe basisschool?
“Vroeger was er vanuit de buurt grote vraag naar kleuterscholen. Vandaar is de Musjes ontstaan. Veel ouders zoeken een school waar hun kind lang onderwijs kan volgen. Voor kinderen is het moeilijk om van school te veranderen. Daarom dat wij nu aan de kleuterschool ook een basisschool knopen.”
Hoe ziet de toekomst eruit voor ‘De Musjes’?
“Ik ben nieuw als directeur hier op school. Ik hoop mijn functie komende jaren goed te vervullen. Vanaf september komen er twee klassen van zeventien leerlingen bij in het eerste jaar. Volgende zomer gaan we hard werken zodat we ook het tweede leerjaar kunnen voorzien. Jaar na jaar komt er een leerjaar bij tot we een volledige basisschool hebben. Momenteel is de realisatie van een volledige school niet mogelijk. Daar hebben we te weinig lestijden, leerlingen en personeel voor. Al zijn de hogere jaren er nog niet, we kunnen de ouders van de leerlingen in onze nieuwe school garanderen dat hun kinderen kunnen blijven doorstromen bij ons.”
Voelen jullie het lerarentekort?
“Voor de twee nieuwe klassen hebben we het nodige personeel aangeworven. Het is de bedoeling om jaarlijks extra leerkrachten aan te nemen, naarmate de school groter wordt. Moesten we die nieuwe werkkrachten niet vinden, schuiven leraren van onze kleuterschool door naar de nieuwe basisschool. Tot nu toe hebben we het lerarentekort enkel gevoeld als er we vervanging nodig hadden. Als oplossing zette we het zorgpersoneel in voor de klas. Dit was telkens tijdelijk.