Eventcinema blaast bioscopen nieuw leven in

Premières, Q&A’s, privévoorstellingen … Het zijn grootse events, ook wel event cinema genoemd, die niet meer zijn weg te slaan uit de filmwereld. Het is een goede manier om veel bezoekers te trekken en nieuwe films positief in de kijker te zetten. “Als mensen een zaal willen huren dan kunnen we daar wel een event rond verzinnen” , vertelt theater manager Hans van Cinema Cartoons in Antwerpen. 

Vaak hangt het af van welke film. Films zoals Zilion zijn uiteraard een groot succes. Het was een zeer groot event en dat hebben de mensen graag, want dan krijg je dus die ervaring.Een gezellig avondje naar de cinema is dus de dag van vandaag een unieke belevenis.” Eigenlijk kun je het vergelijken met eten thuis laten leveren of op restaurant gaan”, zegt Hans. Het is beide hetzelfde, maar het is de ervaring daarrond waar we op in spelen”.  

Van laag naar hoog 

Zelfs films met lage productiekosten, kunnen een succes worden. Een grote release is het halve werk. Ook in ontwikkelingslanden waar de hoge distributiekosten niet haalbaar zijn zorgt eventcinema voor een groter aanbod aan films. Samenwerkingen met studio’s en bedrijven is daarbij heel belangrijk. 

Rockconcerten 

Grootse sterren als Bon Jovi en David Bowie lokten de niet filmkijkers naar de bioscopen in Amerika. Deze sterren hadden de nieuwste technische apparaten en kregen zelfs een nieuw, jong publiek tot de arme, kleine operahuizen en filmzalen.  Het was een onverwacht, maar positief gevolg van de digitalisering. Later volgden operavoorstellingen en zelfs tentoonstellingen. Het is een hele beleving die je thuis niet hebt.  

Tijden veranderen

Door de coronacrisis lag het culturele leven een lange tijd stil. Mensen konden niet meer naar de cinema en moesten thuis van op de bank naar hun favoriete films kijken. Hierdoor neigden steeds meer huishoudens een abonnement op een streamingdienst te nemen. Toch is het een hele andere beleving en is het lang niet hetzelfde als naar een ouderwets filmtheater gaan. “Er komen weer veel meer mensen in vergelijking met een jaar geleden. Toch is het aantal bezoekers wel gedaald tegenover voor de crisis. Dat komt, omdat mensen niet meer zo snel in een volle zaal met veel volk willen gaan zitten. Desondanks weet cinema Cartoons een breed en gevarieerd publiek te trekken. ‘s Middags pikken vooral ouderen een filmpje mee, ‘s avonds trekken jongere mensen naar de filmzalen.  

Mensen willen meer 

Toch zal er naar alternatieven van cinema bezoeken gezocht moeten worden. Veel filmstudio’s brengen hun nieuwste films meteen uit op streamingdiensten. Dit was bewezen toen in 2020 de liveaction van Mulan rechtstreeks op Disney+ verscheen. Dat is een grote domper voor bioscopen. De mensen willen steeds meer en daarom zullen gekoppelde activiteiten zoals concerten, sportwedstrijden en meet & greets zeker helpen voor een stijging. Ook zullen nieuwe technologieën cinema’s een handje toesteken. Zo kwam er naast het welbekende 3D ook 4D, laser effecten en IMAX (waanzinnig groot beeld). Hans ziet de toekomst wel rooskleurig in: “de cinema zal zijn plek in de maatschappij altijd blijven behouden”. Als mensen een bepaalde film echt willen zien dan komen ze wel, want het is een meerwaarde om het op een groot doek te zien.

Wil je dat anderen dit ook lezen? Deel!

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.

More Stories
STUDY360 meer dan ooit nodig: “De enige manier om mijn vrienden te zien”