De dag waarop mensen zonder partner in de kijker worden gezet. De feestdag is oorspronkelijk ontstaan in China en was bij aanvang bedoeld voor studenten. Het fenomeen is ondertussen internationaal uitgegroeid tot een dag waarop vrijgezellen hun celibaat vieren.
De datum 11/11 heeft een speciale betekenis omdat het vier enen symboliseert, of vier singles die samen staan. Het hele gebeuren is ontstaan als een soort anti-Valentijnsdag beweging toen vier alleenstaande mannelijke studenten uit China besloten hoe ze het patroon van single zijn konden doorbreken en konden omarmen.
Ze besloten alle vier dat 11 november een dag van activiteiten en festiviteiten zou zijn ter ere van de singles en gaven het de naam “Bachelorsdag”. Ze organiseerden verschillende evenementen die zowel mannen als vrouwen aantrokken en zo breidde het fenomeen zich snel uit over de hele universiteit, gevolgd door andere campussen.
VOOROORDELEN
Er zijn toch enkele vooroordelen verbonden aan het single zijn, zoals single shaming. Single shaming is het resultaat van negatieve vooroordelen over mensen zonder partner. Ze moeten ongelukkig en eenzaam zijn omdat ze geen partner hebben.
Deze stereotypen worden gedreven door druk om te voldoen aan lang gekoesterde sociale normen. Lotte Foubert, studente journalistiek, getuigt: “Als je in een vriendengroep zit met mensen met relaties zal je je sneller eenzaam voelen als je single zou zijn.”
COMMERCIEEL SUCCES
Singles day is een feestdag die uitgegroeid is tot een koopjesdag waarbij verschillende websites hoge kortingen geven. Het online platform Alibaba boekte vorig jaar een opmerkelijke winst van zo’n 74 miljard euro.
Singles day is in België nog niet echt toegeslagen; het is nog in een pril stadium. In China is het in ieder geval een groot succes.