Uit een recent doctoraatsonderzoek aan de Vrije Universiteit Brussel (VUB) blijkt dat meer dan een derde van middelbare schoolleerkrachten een verhoogd risico loopt op een burn-out. De resultaten onderstrepen het belang van een gezonde levensstijl, met nadruk op fysieke activiteit.
Gedurende twee schooljaren werden gemiddeld 2.200 leraren uit het secundair onderwijs in Vlaanderen bevraagd via een online vragenlijst, waarbij hun leefstijlfactoren onder de loep werden genomen. Aan het begin van het schooljaar 2019-2020 liep 25,6% van de leerkachten een verhoogd risico op een burn-out. Dit steeg tot 34,8% in november en december. Opvallend is dat tijdens de coronapandemie, die in maart 2020 begon, de percentages daalden.
In het onderzoek legt Yanni Verhavert een causaal verband tussen beweging en burn-out: “Fysieke activiteit kan voordelig zijn voor een burn-out, omdat beweging ons helpt te voldoen aan onze drie basisbehoeften. Deze zijn autonomie, competentie en verbondenheid. Als we daaraan voldoen, dan hebben we in het algemeen een beter welzijn en zijn we meer gemotiveerd.”
Verhavert raadt scholen ook aan om te voldoen aan deze basisbehoeften: “Geef leerkrachten zelf de ruimte om beslissingen te nemen, het lesgeven in te vullen en niet alles opleggen. Organiseer activiteiten met collega’s die zowel fysieke activiteit als verbondenheid bevorderen.”