een industrieterrein met fabrieken

Kmo’s laten Vlaanderen links liggen en trekken naar Noord-Frankrijk

Na de grote bedrijven zoals Katoen natie en bouwgroep Willy Naessens vinden steeds meer kmo’s hun weg naar Noord-Frankrijk. In 2022 en 2023 hebben 24 bedrijven investeringen gedaan in dat gebied, goed voor 576 jobs. Dat blijkt uit cijfers van werkgeverskoepel Voka West-Vlaanderen.

Het plaatsgebrek in Vlaanderen is vooral te merken in de industriesector. Na die zoektocht moet je nog een boel papieren in orde hebben voor je van start kan gaan. Bert Van Ingelghem, managing partner bij advocatenkantoor Argo, merkt dat kleine ondernemingen vaak niet meer aan bod komen. “België is volledig volgebouwd, zo blijft er natuurlijk weinig plek over voor de industrie. Als je een plaats gevonden hebt, moet je nog wachten op de juiste vergunningen. Kmo’s die snel moeten schakelen, hebben daar vaak niet de tijd en de nodige middelen voor.” 

Kmo

Kmo staat voor ‘kleine tot middelgrote onderneming’. Om deze naam te krijgen zijn er een aantal voorwaarden. Als een bedrijf minder dan 250 werknemers heeft en de jaaromzet is niet hoger dan 50 miljoen dan valt dat bedrijf onder de noemer kmo. In Vlaanderen vertegenwoordigt lobbygroep UNIZO deze ondernemingen. De Unie van Zelfstandige Ondernemers is met zijn 80 000 leden de grootste vereniging in zijn soort. Zij worden vertegenwoordigd in de Nationale Arbeidsraad (NAR).


De industrie is op dit moment goed voor ruim 55 procent van de export in België. Ook is ze verantwoordelijk voor 15 procent van de toegevoegde waarde op producten. De productiesector is een belangrijk onderdeel van de Belgische economie. Volgens zorgwekkende cijfers van Statbel daalt de waarde van de totale productie in deze sector met bijna 10 procent. In 2023 bedroeg die 196 miljard, dat is 20 miljard minder dan in 2022. Het gebrek aan plaats kan hier zeker een oorzaak van zijn.

Voka roept op om dit probleem niet alleen op nationaal niveau aan te pakken, ze kijken naar de Europese unie. Vlaanderen is een dichtbevolkt en sterk geïndustrialiseerd gebied. Op dit soort plekken bots je al snel op de klimaatdoelstellingen. Dat is één van de redenen waarom een vergunning krijgen zo lastig is. Voka wil dat Europa zijn doelstellingen herziet. Ze vragen om duidelijke beslissingscriteria als de industrie botst met de klimaat doelstellingen. Op die manier hopen ze de industrie in Vlaanderen te houden.

Waarom Noord-Frankrijk

Historisch was het noorden van Frankrijk een arm gebied. Veel bedrijven zijn dan ook weggebleven uit deze regio. Daardoor is er ruimte voor industrieterreinen en fabrieken. Door de combinatie met een goed ondernemingsklimaat kunnen bedrijven makkelijk aan gronden komen. Op deze gronden staan bovendien minder strenge bouwverplichtingen.

Voor een beginnende onderneming heeft het kapitaal altijd een belangrijke rol. De notariskosten voor het aankopen van een bouwgrond ligt in Frankrijk vast op 1 procent van de prijs. In België moet je rekenen op een kleine 20 procent. Ook de belastingen kunnen nog een duwtje in de rug geven. In Frankrijk moet je pas belastingen betalen op je gebouw 3 jaar na oplevering. Op deze manier krijgen bedrijven de tijd om eerst winst te maken voor ze nog extra kosten moeten betalen.

Wil je dat anderen dit ook lezen? Deel!

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.

More Stories
Bavo Vroman: “De oudere generaties begrijpen dat niet”