De federale Ombudsman en het Federaal Instituut voor de Rechten van de Mens hebben samen een praktische gids voor klokkenluiders uitgebracht. Daarmee willen ze duidelijke en gedetailleerde informatie delen om misstanden beter te kunnen aankaarten.
Klokkenluiders melden de misstanden van bedrijven of overheden. Dit gaat vooral over onderwerpen zoals fraude en misbruik. Toch worden zij regelmatig geconfronteerd met onvoldoende kennis van hun eigen rechten. Dit tekort aan kennis weerhoudt mensen ervan bepaalde misstanden te melden.
Inhoud
In de gids wordt alle informatie samengebracht die klokkenluiders hierbij kan helpen. Het vermeldt alle belangrijke aspecten die eerder onduidelijk konden zijn. Zo begint de gids met een uitleg over wat een klokkenluider is.
Complex landschap
Er is in België niet één regel of wetgeving die telt voor iedereen rond klokkenluiders. Dit zorgt voor moeite in het navigeren ervan. De gids moet daar verandering in brengen. De voornaamste bedoeling is dat mensen weten waar ze terecht kunnen als ze de klok willen luiden.
“Of dat doel ook bereikt wordt is natuurlijk nog de vraag. Maar ik denk vooral dat het wegwijs maken in het complexe meldlandschap het belangrijkste doel is. De gids geldt enkel voor de generale, publieke en klimaatsector. De regionale overheden zitten er nog niet bij. Daar zou er nog zo’n gids moeten voor gemaakt worden”,
Kim Loyens, associate professor aan de Universiteit van Utrecht
Kritiek
Dat er nog werk aan de winkel is om klokkenluiders beter te ondersteunen, ontkent Loyens niet. Ook stelt ze de campagne waarmee de gids gelanceerd is in vraag. “Ik zou het boek waarschijnlijk niet kennen als ik in een bedrijf zou werken of als ambtenaar bij een overheidsdienst. Ik denk dat er eerst meer publieke campagnes moeten komen zodat de mensen beter geïnformeerd zijn en meer bewust worden van het belang van klokkenluiden.”
De gids is gratis en iedereen kan deze downloaden op de websites van de Federale Ombudsman en het Federale Instituut voor de Rechten van de Mens.