Mensen kunnen hun pensioen sinds woensdag rechtstreeks via de website MyPension regelen. Volgens onderzoeker aan de VUB, Ilse Mariëns, biedt dat niet genoeg hulp voor hen die zwakker in computer vaardigheden zijn.
Welke problemen kunnen er opduiken als mensen die niet sterk zijn met technologie bijvoorbeeld hun pensioen online regelen?
“Gebruikers kunnen makkelijk data invoeren en het is zeer moeilijk om dat weer recht te zetten. Ik verneem dat ze een check hebben om te controleren of de data klopt. Maar alsnog wordt er opnieuw veel verantwoording gelegd bij de eindgebruikers.”
Wat zou de federale overheid kunnen doen om alsnog de mensen die de pensioenleeftijd aan beginnen te tikken, mee te krijgen en ervoor te zorgen dat die fouten niet worden gemaakt?
“Sowieso moet de regering gaan kijken met partners van het middenveld om die systemen en de nodige vaardigheden over te brengen bij die doelgroep. Er zijn verschillende organisaties en verenigingen die werken met 65-plussers in de socio-culturele sector. Samen met die partners ondersteuningsprogramma’s opzetten is al een goede stap. Ik weet dat op het Vlaamse niveau echt is gekeken om een digitaliseringsplan voor ouderen op te zetten. Daar moeten wij op inzetten, en er dus niet van uitgaan dat iedereen zijn weg vindt in die systemen.”
Denkt u dat er een digitale kloof in de toekomst een probleem blijft?
“Nee, juist niet! We koesteren nog altijd de illusie dat digitale uitsluiting een probleem van vandaag is en geen probleem meer van morgen. Er komen steeds meer digitale innovaties, die niet iedereen bij kan houden.”
Wat zou er dan moeten veranderen?
“Op het niveau van veranderingsmanagement en digitale verandering in de maatschappij, zou het inclusief denken meer ingeburgerd moet worden. Mensen die de systemen ontwerpen, moeten in hun achterhoofd houden dat niet iedereen altijd mee is op IT-niveau.”