Dynamische concertprijzen

In een vingerknip van 82 naar 300 euro voor hetzelfde concert: Wat zijn dynamische ticketprijzen?

Na een aangekondigd concert van de Amerikaanse band Green Day, verbiedt de Australische overheid het systeem van dynamische ticketprijzen. Zij vindt dat het “oneerlijke handelspraktijken” zijn en dat er snel een nieuwe consumentenwet moet komen. Maar wat zijn dynamische ticketprijzen en waarom is er zoveel ophef over?

Het principe van dynamische ticketprijzen is gebaseerd op het vraag-aanbodsysteem. Dit wil zeggen dat de prijs van een product stijgt wanneer de vraag hoog is en het aanbod beperkt. Omgekeerd kan de prijs dalen als er veel aanbod is en de vraag laag is.

Bij het Green Day concert was er veel vraag naar tickets, wat maakte dat ze zo duur waren. De tickets voor hun show in Sydney in maart 2025 werden aangekondigd voor 82 euro, maar toen fans hun tickets online wilden aankopen, zagen ze een prijskaartje van 300 euro. Dit zorgde voor veel ophef, woede en teleurstelling bij de fans. In de VS ging het nog een stapje verder. Tickets voor Taylor Swift gingen voor 3.700 euro de deur uit terwijl de dynamische tickets bij Bruce Springsteen opliepen tot wel 5.000 euro. Dit was zelfs voor fanmagazine ‘Backstreets’ de druppel om een streep achter hun 40-jarig bestaan te zetten. Maar waarom wordt het systeem nog altijd gebruikt als er zoveel mensen ontevreden over zijn?

Voordelen

Het zijn vooral de aanbieders van tickets die van dit systeem profiteren. Het huidige systeem zorgt er namelijk voor dat de aanbieders hun inkomsten kunnen maximaliseren. Hoe meer vraag er is naar hun concert, hoe meer geld mensen willen opleggen. Zelfs als het concert niet uitverkocht is, kan de prijs van overige tickets verlaagd worden om een last-minute verkoop te stimuleren. Dit is voor de consumenten dan weer wel voordelig.

Nadelen

Uit de eerder aangehaalde voorbeelden blijkt dat de fans niet tevreden zijn met dit systeem. Ofwel moeten ze meer betalen voor hetzelfde ticket of de prijzen zijn torenhoog. Door beide situaties ontstaat er negatieve publiciteit en de kans dat fans niet meer loyaal gaan zijn aan hun favoriete artiest omdat deze eerder uit is op winstmaximalisatie dan op fanervaring.

Hoe zit het in België?

In België wordt er geëxperimenteerd met ‘dynamic pricing’. Het gebeurde vorig jaar voor het eerst bij een concert van Beyoncé op de Heizel. Vandaag de dag zijn er op Ticketmaster kaartjes beschikbaar met verschillende prijzen terwijl het exact dezelfde plaatsen zijn. Vlaamse partij Vooruit, onder toenmalig fractieleidster Melissa Depraetere, kwam vorig jaar als enige partij met een voorstel om komaf te maken met de dynamische concertprijzen. Tom Kestens, medewerker communicatiedienst van Vooruit, licht toe waarom ze dit wilden afschaffen.


“Wij zijn langsgegaan bij de staatssecretaris van Begroting en Consumentenbescherming omdat culturele ontplooiing een grondrecht is. Het is onze job als politici om ervoor te zorgen dat elke burger van het culturele aanbod kan genieten. Wie nu eerst is, betaalt de originele prijs van een ticket. Als je daar niet aan kunt, ben je aangewezen op de techniek van dynamic pricing en moet je bakken met geld betalen. Wij stellen voor dat er een maximumpercentage voor dynamische prijsverhogingen wordt vastgelegd.”

Onaangename verrassing

Louise van Rossum, frequent concertganger, heeft zelf al meerdere keren een serieus bedrag moeten neerleggen om haar favoriete artiesten te kunnen zien: “Het hoogste bedrag dat ik ooit heb moeten betalen is 300 euro. Dit was voor een concert van NF in Vorst Nationaal. Toen de tickets beschikbaar kwamen, kostten ze 150 euro. Toen ik de week erna mijn ticket wilde kopen, was de prijs verdubbeld. Meer dan 300 euro zou ik niet betalen, en al zeker geen 3.700 euro!”

Wil je dat anderen dit ook lezen? Deel!

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.

More Stories
Directeur Poëziecentrum Dave Van Robays: “Goede poëzie is er een die je telkens nieuwe lagen laat ontdekken.”