Bilal El Miri (31) studeerde af als ingenieur, maar werkt ondertussen al vijf jaar als leerkracht wetenschappen- wiskunde op het Koninklijk Atheneum in Antwerpen. “In het onderwijs kan je echt een verschil maken. Iemand zien slagen geeft enorm veel voldoening.”
Bilal vond het altijd zeer interessant om te onderzoeken hoe dingen in elkaar zitten en hoe ze werken. Een job als ingenieur leek dan ook een logische volgende stap. Na vijf jaar gewerkt te hebben als ingenieur, bracht het toeval hem bij het scrollen op internet een jobaanbieding als leerkracht. “Op zaterdag stuurde ik uit interesse een mailtje, op maandag kreeg ik al een telefoontje met de vraag of ik op gesprek wilde komen”.
Afkomst herkennen
Bilal erkent dat het tekort aan wiskundeleerkrachten wel een rol speelde in zijn verhaal. Waar hij als persoon met migratieachtergrond vaak een achterstand had, had hij hier in zekere zin een streepje voor. “Ik heb mij hier nog nooit benadeeld gevoeld vanwege mijn achtergrond. Leerkrachten met een migratieachtergrond snappen vaak beter de context van jongeren in dezelfde situatie. Ik vind het belangrijk dat jongeren hun afkomst blijven erkennen en dat ze klaarstaan voor iedereen in nood.”
“Ik blijf het wel jammer vinden dat velen vinden dat leerkracht geen hoogstaand beroep is”, zegt Bilal. “In andere culturen is dat totaal niet het geval. Ik zie het als een persoonlijke missie om mensen naar het onderwijs te brengen. Misschien moet er meer ingezet worden op een zij-instroom naar het onderwijs. De combinatie van les en privémarkt kan net heel interessant zijn.”
Bijlespraktijk
Bilal geeft in corona-tijden ook online (bij)les via XKwadraat op zijn Youtubekanaal.
Auteur | Rik Verleije
School: Koninklijk Atheneum Antwerpen
Adres: Franklin Rooseveltplaats 11, 2060 Antwerpen