Supermarktschap

De online veggieburgeroorlog is nog niet ten einde

Het Europees Parlement heeft vandaag tegen een verbod op vleesnamen voor vegetarische producten gestemd. Ondertussen voeren landbouwlobbyisten, waaronder Europese belangengroep voor de landbouw Copa-Cogeca en de Nederlandse producent van vleesvervangers De Vegetarische Slager nog altijd een online veggieburgeroorlog. 

https://www.youtube.com/watch?v=VvapZtTc-lE&feature=youtu.be&fbclid=IwAR1u_bKU32xKgPxOa3Q2vRkdtUK9q1YESBrop4KE3CC45xKf6_thKJNzRVc

Knipoog naar Magritte

De landbouwlobby bestaat uit onder andere uit de Europese vakbond van de vleesindustrie Clitravi, de vakbond van de slagers IBC en de belangengroep voor de landbouw Copa-Cogeca. Voorzitter van de Copa-Cogeca werkgroep voor rundvlees Jean-Pierre Fleury spreekt van “een duidelijk geval van culturele kaping” wanneer vegetarische producten een vleesnaam toegewezen krijgen. Volgens Fleury gebruiken bepaalde marketingbureaus de benamingen met opzet om consumenten in verwarring te brengen. “De consument gelooft nu dat het vervangen van het ene product door een ander product geen invloed heeft op de voedingsiname,” aldus Fleury.

Onder de slogan ‘Ceci n’est pas un steak’, een knipoog naar het bekende werk ‘Ceci n’est pas une pipe’ van kunstenaar Magritte, voeren de Europese vee- en vleesorganisaties een campagne op verschillende sociale mediakanalen voor het verbod op vleesnamen voor vegetarische producten. De actie roept volgens de lobbyisten “fundamentele vragen op over consumenteninformatie, ons cultureel erfgoed en de kracht van moderne marketing, die op een vrolijke manier grote zakelijke belangen en waarden versmelt.”

Klik hier voor de campagne van Copa-Cogeca

Kogelbiefstuk komt je gebit niet ten goede

Een tegenaanval liet echter niet lang op zich wachten. De Nederlandse producent van vleesvervangers De Vegetarische Slager roept mensen op om via sociale media onder de hashtag #schnitzelgate verwarrende productnamen te melden. “Als onze Vegan Kipstuckjes verwarrend zijn omdat er geen dierlijke kip in zit, dan is een slavink of een kogelbiefstuk net zo goed verwarrend. Er zit noch vink in een slavink en afgaande op de naam zal een kogelbiefstuk je gebit niet ten goede komen. Dit soort voorbeelden zijn er in overvloed, ook elders in Europa,” zegt Jaap Korteweg, oprichter van De Vegetarische Slager.

De Vegetarische Slager is daarnaast een visuele petitie gestart met een augmented reality filter op Instagram. Het filter, dat gebaseerd is op een meme, geeft volgers de mogelijkheid om de discussie een gezicht te geven. Bovendien toont de achterban door het Europees Parlement in hun berichten te vermelden dat er geen sprake is van verwarring bij vleesnamen voor vegetarische producten. Deze mogelijke verwarring weerlegt CEO van De Vegetarische Slager Hugo Verkuil als volgt: “Keer op keer is uitgewezen dat consumenten niet verward raken, maar zich juist geholpen voelen door dergelijke naamgeving. Daarbij maken onze productnamen het juist makkelijker om vaker te kiezen voor plantaardige producten, wat hard nodig is om de klimaatdoelen van de Europese Unie te behalen.”

Klik hier voor de campagne van De Vegetarische Slager

ColofonNaam
Tekstbadges_tekstSenna Brammers
VideoFee De Pauw
Eindredactie tekstSam van Herck
Eindredactie onlineSam van Herck
Wil je dat anderen dit ook lezen? Deel!

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.

More Stories
Volgende stap in de strijd tegen tabak: ID verplicht voor -25-jarigen bij aankoop tabak