Tatjana Jeuken, leerkracht Plastische opvoeding in het Koninklijk Atheneum Deurne vindt het broodnodig dat de scholen open blijven. “Een sluiting gaat alleen maar ten koste van de leerlingen”, meent ze.
“Die sluiting gaat op lange termijn wel een probleem zijn. Omgaan met leeftijdsgenoten is een heel cruciaal onderdeel in de ontwikkeling en de ontplooiing van de kinderen. Het uitgaan, de wereld leren kennen, sporten en nog vele andere dingen vallen weg. Dat lijkt mij geen gezonde zaak voor de ontwikkeling.”
De herfstvakantie wordt met drie dagen verlengd. Dit als noodzaak omdat de besmettingscijfers aan het stijgen zijn in Vlaanderen. Waarom is het zo belangrijk dat de leerlingen toch naar school moeten blijven gaan?
“Op school leer je vanalles. Veel kinderen in Vlaanderen komen uit kansarme gezinnen. Voor hen is het nog eens extra belangrijk om naar school te gaan. Als die kinderen geen lessen meer krijgen in taal en andere vakken, dan lopen zij alleen maar meer achterstand op. Dat is rampzalig. Wij voelen nu al een ontzettende kloof tussen de leerlingen door die lockdown van maart tot en met mei. Dat is ongelofelijk, die kloof is bijna niet meer weg te werken. Het is een vicieuze cirkel van problemen die zich opstapelen. Aan de andere kant moet het virus ook aangepakt worden. “
Zijn er oplossingen om die schoolachterstand te vermijden?
“De scholen moeten in de eerste plaats open blijven. Het onderwijs moet enorm veel investeren in remediëringen en bijlessen om terug op een bepaald niveau te komen. De overheid zou de scholen meer middelen moeten geven. Wij hebben met het geld van de school tweehonderd laptops uitgeleend aan de leerlingen om digitaal lessen te volgen en opdrachten te maken. Al de leerlingen die in quarantaine zitten, krijgen ondersteuning van de klastitularissen. Wij proberen ook om regelmatig contact te hebben met de ouders via Smartschool. Het is momenteel allemaal veel meer werk voor de leerkrachten, maar dat is logisch. Dat pak ik erbij.”
Colofon | Naam | |
Tekst | Andrea Scheltiens | |
Eindredactie tekst | Fenne Verbeeck, Anano Gogeshvili, Oliver Vereycken | |
Eindredactie online | Bryan Maesschalck, Senne Raats |