Meir

Karine van Fietsenwinkel Van Straeten over de aankomende periode: “Wij blijven liever open op afspraak dan te sluiten”

De feestdagen komen eraan, normaal het beste moment voor de Belgische handelaars om hun producten te verkopen. Dit jaar draait het helaas anders uit, er heerst weer en lockdown in ons land en dit al zeker tot en met 1 december. Ook voor fietsenwinkel Van Straeten in Bornem is dit de zoveelste klap. Zij moeten weer hun winkel sluiten en vrezen voor een slechte eindejaarsperiode.

De Unie van Zelfstandige Ondernemers (Unizo) komt met een goed alternatief om de kosten van deze lockdown voor de handelaars te drukken: winkelen op afspraak. Er zijn winkels waarbij de klanten graag het product eerst eens zien, voelen of zelfs testen. Zoals bijvoorbeeld bij Fietsenwinkel Van Straeten. Online alternatieven zijn voor hen gewoon geen optie. Winkelen op afspraak zou de mensen de mogelijkheid geven om in hun bubbel naar de winkel te komen.

Karine van Fietsenwinkel Van Straeten steunt Unizo “Mensen hebben graag wat kadering bij wat ze kopen en bij ons staat de persoonlijke aanpak voorop. Ook de aankomende kerstperiode is voor ons een periode waarin we veel verkopen, vooral accessoires dan. En dat zullen we misschien ook mislopen dit jaar. Want momenteel is onze winkel enkel open voor herstellingen.”

“We worden niet gehoord”

Winkelen op afspraak wil Karine al sinds de eerste lockdown maar ze wordt niet gehoord door de regering. “Waarom moeten wij als fietsenwinkel sluiten? Wij hebben genoeg ruimte in onze winkel en werken op afspraak lukt voor ons perfect. De regering heeft ons daar nooit in gehoord en nu nog niet, wij hopen dat de tussentijdse evaluatie van het overlegcomité op 1 december beter nieuws zal brengen.”

“Online een fiets verkopen is niet evident”

Een webshop zou een oplossing zijn maar online een fiets verkopen vindt Karine niet evident. “Als eerlijke fietsenmaker voel ik mij daar niet goed bij, je kan de klant niet de nodige ondersteuning geven en het blijft onpersoonlijk. Je kan bellen en videochatten maar dat is helemaal anders. Ik kan met mijn smartphone door de winkel lopen maar als de mensen in de winkel zijn is dat toch een hele andere belevenis. Ze testen de fiets en daar hebben ze dan ook een heel ander gevoel bij dan dat je hem laat zien op video.”.

De vraag van Unizo is klaar en duidelijk en ook voor Karine en haar fietsenwinkel zou “Safe Shopping” een wereld van verschil zijn. “Een uur uittrekken per klant op afspraak is voor ons heel haalbaar. Per bubbel rustig de fietsen testen en de nodige informatie geven. Ontsmetten kan dan ook perfect. Wij staan daar zeker voor te springen, liever open op afspraak dan sluiten.”.

ColofonNaam
Tekstbadges_tekstIne Verheyen
FotoIne Verheyen
Eindredactie tekstMats Somers
Eindredactie onlineMelissa Borogovac
Wil je dat anderen dit ook lezen? Deel!

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.

More Stories
Verdeeldheid bij de jeugdbewegingen