“Toen we zagen dat we luisteraars hadden in Argentinië en Brazilië, waren we onder de indruk”: Jef (zanger Cuts & Bruises) blikt terug op 2020 met Spotify Wrapped

Iedereen deelt deze week massaal wie zijn meest geluisterde artiest is op Spotify. Maar hoe zit dat bij de artiesten zelf?  Opkomende rockband ‘Cuts & Bruises’ deelt waarom ze Spotify gebruiken om bij hun luisteraars te geraken.  

“20 euro per jaar om je muziek op Spotify te zetten”

“Spotify, Apple music, Google music… ze maken zelf een YouTube-profiel aan waar ze je muziek op zetten en dat voor maar 20 of 30 euro per jaar”, antwoordt Jef op de vraag hoe zijn muziek op Spotify komt. Zelf individueel al je muziek op de verschillende streamingsdiensten zetten is niet nodig. Er zijn muziek-distributieplatformen zoals DistroKid die tegen een jaarlijks bedrag je muziek uitbrengen op bekende streamingkanalen.

Bekendere artiesten werken samen met een label en leggen zo contacten binnen de muziekwereld. Op deze manier kunnen ze hun muziek op digitale of analoge manier verspreiden maar dat is wel een serieuze investering. “Zo’n distributiekanaal is heel handig voor beginnende bands want aan DistroKid moet je ook niets betalen, of toch heel weinig, en zo kan je band verder opbouwen.”

“Als beginnende band weet je dat je daar niets aan gaat overhouden”

“Er zijn in totaal 15 landen waar mensen naar onze muziek hebben geluisterd, heel nice maar ik begrijp echt niet hoe dat komt. Je weet niet van waar die mensen komen maar die luisteren wel naar je muziek.” Spotify for artists geeft een overzicht van het afgelopen jaar. De artiest kan bekijken in welke afspeellijsten hun liedjes zijn toegevoegd, op welke dag het meest naar je muziek is geluisterd en waar in de wereld je luisteraars zich bevinden.

Over de royalties is er wel wat onduidelijkheid. “We hebben in totaal iets van een 1.200 streams, wat bitter weinig is. Dus voor royalties hopen we op niet meer dan een paar cent. Je weet als beginnende band dat je er niets aan gaat overhouden.” ‘Cuts & Bruises’ plaatsten hun eerste single begin 2020 op Spotify en er wordt nergens vermeld hoeveel percent royalties ze op het einde van het jaar krijgen. Wel weten ze dat het wordt berekend op het aantal streams.

Spotify stuurt maandelijks mails met de wrap-up van die maand, een soort overzicht waarop de artiest de cijfers kan bekijken. Ook kunnen ze net zoals de luisteraars in de maand december Spotify Wrapped opvragen en zo een jaarlijkse samenvatting bekijken. “Ik kan zelf zien dat er een kerel van 60+ naar onze muziek heeft geluisterd dit jaar, zo fijn om te zien.”

“We zijn onze eigen grootste fans”

De band krijgt een overzicht van alle mensen die het meeste interactie hadden met de band in jaar 2020. Dit kan gaan van delen tot 20 keer na elkaar luisteren. “Dat zijn eigenlijk al onze bandleden, super grappig, wij delen voornamelijk onze eigen muziek om promotie te maken dus zitten we zelf in onze eigen top.” Dat ‘Cuts & Bruises’ voorkomt in Spotify Wrapped van luisteraars weet de band niet want daar krijgen ze geen melding van.

“Je moet blijven terugdenken aan ‘waarvoor doe ik het eigenlijk’?”

Als artiest geef je toch altijd een stuk van jezelf bloot en stel je je gevoelig op. Waar trek je dan de lijn? Want verkoop je uiteindelijk niet je ziel? “Als artiesten een stuk bekender zijn en er komt geld binnen dan gebeurt het inderdaad dat mensen zichzelf gaan ‘verkopen’ om dat bedrag hoger te krijgen. Het contact met het publiek en de liedjes maken die we graag maken, is voor de band het belangrijkst. Elke keer vooraleer we op een podium moeten, zijn we met zijn vijf aan het stressen maar wanneer we op het podium komen, gaat de adrenaline door ons lijf en genieten we.”

Omdat muziek-streamingsdiensten zoals Spotify eigenlijk niets opbrengen, zijn er ook veel artiesten die het niet doen voor het geld. “Met die streams willen we ook geen geld verdienen dat is meer om onze muziek bij de luisteraars te krijgen zonder dat ze naar onze show moeten komen.”

Wie zijn ‘Cuts & Bruises’?

Een jonge grungband van vijf leden ontstaan in Aarschot. Verenigd door een lokale muziekschool zijn ze sinds april 2019 samen begonnen aan hun muzikale avontuur. De twee nummers die ze tot nu toe hebben uitgebracht zijn een perfecte mix van hevige geluiden en alternatieve rock.  In oktober konden ze een laatste keer brullen en dansen op het podium en ze hopen dat in de toekomst nog veel te kunnen doen.

Beluister ze hier: https://open.spotify.com/artist/4J8fgZOX4WAhqkcuyFwqUc?si=EX5aHfZKQTya7b9ftngvLg

ColofonRedactie 4
Tekstbadges_tekstMarlies Luyten
Eindredactie tekstFee De Pauw & Yente Blommaert
Eindredactie onlineFee De Pauw
Wil je dat anderen dit ook lezen? Deel!

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.

More Stories
Cultuursector krijgt klappen