E-commerce, het nieuwe normaal

E-commerce is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Het is een enorme trend geworden, dat steeds blijft groeien. Lisa Rogier (19), is studente Internationaal ondernemen. Ze zit op Erasmus en volgt haar opleiding in het zonnige Spanje. Zij weet alles over de stijgende trend van e-commerce en wat dit teweeg brengt in de toekomst. Ook zij kan de verleiding van e-commerce niet weerstaan. Ze geeft toe dat ze af en toe wel eens online producten aankoopt. Maar toch verkiest ze liever de traditionele manier, om zelf naar de winkel te gaan.

Ik denk dat e-commerce een goede zaak is. Want steeds meer wordt alles geglobaliseerd en voor goederen en diensten is het goed dat we ze nu ook kunnen laten leveren.

Doe je zelf veel aan e-commerce?

Dat hangt ervan af, omdat ik verkies om mijn aankopen in een winkel te doen. Maar ik hou er ook van om online te kopen.

Komt dit door de coronacrisis? Of was dit vroeger ook al?

Ik denk dat het deels komt door de coronacrisis. Meer mensen doen aan e-commerce omdat je niet met z’n tweeën kunt gaan winkelen.

Heb je ooit al eens een negatieve ervaring gehad met een online aankoop?

Ja, ik heb al eens een slechte ervaring gehad. Het duurde erg lang voordat mijn pakketje aankwam. Ze zeiden dat het een week zou duren, maar het heeft toch twee tot drie weken geduurd en dat was lang genoeg.

Vind je het leuker om traditioneel naar de winkel te gaan of online dingen aan te kopen?

Ik verkies om op traditionele manier naar de winkel zelf te gaan, omdat ik dat leuker vind. Behalve voor noodzakelijke producten, dan verkies ik e-commerce.

Zou je voor alles e-commerce willen gebruiken, zoals schoonheidsproducten?

Nee. Persoonlijk ga ik voor schoonheidsproducten liever naar de winkel, omdat ik de producten dan beter kan zien. Ook voor kleding, ga ik liever naar de winkels om het te passen in een pashokje. Maar schoenen, koop ik graag online. Niet alle schoenen zijn verkrijgbaar in winkels in zowel België als Spanje. Daarom verkies ik voor schoenen online, zodat ik specialere schoenen kan kopen.

Je studeert business, hoe denk jij dat het in de toekomst er gaat uitzien als e-commerce gaat blijven stijgen?

Er zullen veel faillissementen aankomen omdat we steeds meer gebruik gaan maken van e-commerce. Daarom zullen we steeds meer overschakelen op kunstmatige intelligentie. Dus we zullen meer producten virtueel thuis kunnen kopen en niet meer in de winkels.

Het gebrek aan persoonlijk contact is al zo beperkt door corona. Denk je dat door e-commerce het nog onpersoonlijker wordt?

Ik denk het wel, want de wereld wordt al steeds onpersoonlijker en het zal nog onpersoonlijker worden. Het zal alsmaar stijgen.

Wat vind jij nadelig aan e-commerce?

Zoals ik al eerder zei, het gebrek aan sociaal contact. Het is belangrijk om contact te hebben met klanten en dat is er nu niet meer. Het heeft dus een grote impact hierop.

Hou je rekening met het milieu, als je online aankopen verricht?

Nee, persoonlijk geef ik niet zoveel om het milieu. Ik denk dat weinig mensen er rekening mee houden, omdat weinig mensen weten hoe hun pakketje wordt opgestuurd. We weten niet wat erachter zit. Het is bijvoorbeeld mogelijk dat onze producten per boot of per vliegtuig aankomen. En dat is beide niet goed voor het milieu.

Wat is de leukste of origineelste e-commerce trend die je tot nu toe hebt gezien?

Dat het mogelijk is om eten te laten bezorgen, bijvoorbeeld zoals Deliveroo. Hier in Spanje heet dat Glovo. Het is een applicatie waar je eten op kan bestellen. En hier, in Spanje, is het opmerkelijk dat je zelfs producten van de apotheek en supermarkten kunt laten bezorgen. Dus, ik denk dat het ook populairder zal worden in andere landen.

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.

More Stories
“Toen we zagen dat we luisteraars hadden in Argentinië en Brazilië, waren we onder de indruk”: Jef (zanger Cuts & Bruises) blikt terug op 2020 met Spotify Wrapped