Vanaf maandag 1 november wordt het Covid Safe Ticket in de horeca verplicht. Uitbaters zullen de klanten zelf controleren bij het binnenkomen. Nicolas Van Dessel, uitbater van Nick’s Café in Antwerpen: “Extra personeel voor die pasjes kan ik niet aannemen. Dat is te duur. Het wordt weer extra tijdverlies.”
Vanaf maandag mogen klanten enkel binnen met een covid-safeticket. Opnieuw een nieuwe regel. Hoe staat u daartegenover als cafébaas?
‘Aanvankelijk zeer opstandig. Maar dat is snel weggeëbd omdat ik begrijp dat dit waarschijnlijk de enige manier is om de horeca niet opnieuw op slot te doen. Organisatorisch weet ik nog niet hoe we dit moeten doen, omdat het hier ‘s middags een restaurant is. Dan zitten de mensen en dat is geen enkel probleem. Maar ‘s avonds lopen de mensen hier binnen en buiten. Dan wordt het een beetje moeilijk, maar we moeten ons sowieso aanpassen. Ik ben er absoluut niet tegen, uiteraard niet. De wet is de wet.’
De medewerkers moeten wel mondmaskers dragen.
‘Dat is het enige waar ik een beetje problemen mee heb… Dat wij als werknemers of medewerkers in horeca nog een masker moeten dragen. Vooral omdat we de mensen die we toelaten een covid safe ticket vragen. Dat dat zijn dus mensen die normaliter vrij van zonden en COVID zijn. Dus eigenlijk zijn we enkel omgeven door mensen die niet ziek zijn. Daarom vraag ik mij dan af waarom wij wél zo’n masker moeten dragen. In de horeca is lichaamstaal en een glimlach naar de mensen toe heel belangrijk.’
Moeten alle medewerkers hier hoe dan ook gevaccineerd zijn?
‘Ja, dat wel. Eigenlijk mogen wij dat als werkgever niet vragen. Maar natuurlijk hebben we dat het liefst. Uiteraard is dat voor iedereen veel veiliger. We hebben een heel gevarieerd publiek in leeftijd. Er komen veel oudere mensen en die zijn natuurlijk een pak kwetsbaarder. We hebben hier ook andersvaliden over de vloer, die in een rolstoel zitten. Die hebben ook minder weerstand.’
“Ik vraag mij af waarom wij wél zo’n mondmasker moeten dragen. De lichaamstaal en een glimlach naar de mensen toe, is heel belangrijk. Daar heb ik het heel moeilijk mee.”
Heeft u al een idee hoe u die Covid Safe Tickets zal controleren?
‘We gaan de mensen binnenlaten en ze meteen aan tafel zetten. En bij het opnemen van de bestellingen, vragen we ineens hun Covid Safe Pass.’
Heeft u geen schrik dat ze met de Covid Safe Tickets geknoeid zal worden? Je hoort tegenwoordig vaak dat ze die vervalsen.
‘Er wordt gezegd dat mensen inderdaad die pasjes vervalsen.. Ik kan dat niet controleren. We spelen al genoeg politie. Bovendien zou dat opnieuw tijdverlies zijn.’
U sprak net over tijdverlies. Kost het jullie ook tijd om die Covid Safe Tickets te checken?
‘Dat kost tijd, ja. Dat moet dan gescand worden. Je zal het zien… Op bepaalde momenten zal dat scannen niet lukken. Of er is een probleem met de WiFi. Of het netwerk ligt plat. Dat maakt het niet gemakkelijker, nee.’
Er worden opnieuw strengere maatregelen genomen. Bent u bang dat de horeca binnenkort opnieuw zal moeten sluiten?
‘Als het van de overheid afhangt niet. Ik denk niet dat ze dat kunnen. Maar de mensen zullen wel meer op hun hoede zijn. Mensen zullen volgens mij minder geneigd zijn om een zaak zoals deze binnen te stappen. Hier is geen terras en er is weinig buitenactiviteit. Uit schrik en voorzichtigheid zullen mensen sneller wegblijven. Iedereen die hier komt, heeft wel een grootouder of een ouder… Dus ik denk dat het wel een rol zal spelen.
Ik zie trouwens ook in het straatbeeld dat de mensen terug spontaan een masker opzetten. Dat zijn mensen die voorzichtig willen zijn en oppassen voor kleine zaken, waar er minder bewegingsvrijheid is. De fysieke handicap van binnen 4 muren te zitten, is volgens mij een groot probleem.’