Tiktok made me buy it: de opkomst van social commerce

Social commerce is het nieuwe internetfenomeen dat zijn plaats weet te vinden via de sociale media. Eerder deze maand werd bekendgemaakt dat ook de populaire app TikTok hiermee aan de slag zal gaan. Door de samenwerking tussen TikTok en Shopify kunnen bedrijven nu op een snellere en makkelijkere manier advertenties plaatsen en producten aanbieden via de app. Op het platform kunnen gebruikers binnenkort hun online shopervaring dus verder gaan uitbreiden en via enkele kliks die ene leuke outfit van hun favoriete influencer kopen.

Eind september hebben de makers van TikTok hun nieuwe winkelfuncties onthuld. Het platform dat eigendom is van het Chinese bedrijf ByteDance wil met zijn eigen TikTok Shopping concurreren met de grootste sociale mediabedrijven zoals Instagram en Facebook die op hun beurt al gebruikmaakten van social commerce. In korte tijd is het mediaplatform TikTok uitgegroeid tot de meest gebruikte vorm van sociale media onder jongeren. Begin 2020 had de app iets meer dan 500 miljoen gebruikers, ondertussen staat de teller al op meer dan een miljard maandelijkse gebruikers wereldwijd. De app is uitgegroeid van een platform voor dansende tieners tot een plaats waar trends in muziek, eten, nieuws en politieke debatten samenkomen. Het enige wat volgens e-commerce gigant Shopify nog ontbrak, is het kopen en verkopen van kleding en goederen.

Aangepast koopgedrag

Daar komt dus binnenkort verandering in met de komst van TikTok Shopping. Het zou de ideale manier zijn om het koopgedrag van jongeren te stimuleren. Deze nieuwe vorm van adverteren zal enorm veel invloed uitoefenen op het online koopgedrag van de gebruikers. Zo zegt online marketeer Romina Stouten: “Ik denk dat het effectief kan werken aangezien social media veel gebruikt wordt ter inspiratie. Het kan zeer waardevol zijn in de retail en voor handelaars. Als je bijvoorbeeld leuke outfits getagd ziet staan kan je rechtstreeks naar de shop worden geleid. In dat opzicht is het dus zeer waardevol voor ondernemers.”

Onwetendheid bij handelaars

Hoewel TikTok shopping nog in de kinderschoenen staat zijn media-experten laaiend enthousiast over deze nieuwe vorm van social commerce. Maar volgens Stouten is deze vorm van online shoppen nog niet bij iedereen gekend. “Veel ondernemers zijn zich nog niet echt van bewust van deze verkoopstrategie. Het is nochtans iets dat meer en meer voorkomt. We zien dat vooral bij grotere merken en bedrijven die hier al wel gebruik van maken. Hopelijk heeft dit invloed op andere handelaars die zo kunnen zien dat ze het misschien ook eens moeten proberen.”

Gevaren van social commerce

Maar er is ook een keerzijde aan de medaille, zegt Jana de Maré die zelf haar online business begon via de app. Zij waarschuwt voor de gevaren die er achter schuilgaan. “Voor TikTok is het goed maar andere sociale media zoals Instagram gaan hiervan afzien. Het is bovendien veel gemakkelijker om vanuit de app verder te klikken dan op een website te kopen, want dan is er nog een barrière voor als je echt iets wilt kopen. Ook kinderen kunnen hierdoor gemakkelijker dingen kopen zonder het goed en wel te beseffen.”

Voorheen toonden influencers hun producten al via sponsoring aan hun volgers maar met de komst van de nieuwe update is dit verleden tijd en kunnen consumenten met enkele klikken hun favoriete broek of pull kopen. Al is het voor Belgische gebruikers toch nog even wachten op de nieuwe feature. Momenteel is TikTok Shopping enkel te vinden in landen zoals de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Canada.

Wil je dat anderen dit ook lezen? Deel!

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.

More Stories
Jef Groffen, directeur 'De Wereldreiziger'
De oplossing voor het lerarentekort: leerkrachten moeten gezien worden