Op 28 december worden de finalisten van de Vegan Awards bekend gemaakt. Vegan restaurant Humm in Antwerpen hoopt op een plekje in die finale. Al is deelnemen belangrijker dan winnen, zegt uitbater Frederik Vercammen. De boodschap staat bij hem voorop.
Wat is het concept van jullie zaak?
“Wij zijn een restaurant dat zich focust op de Midden-Oosterse keuken. Ontbijt, lunch, apéro en diner, we doen het. Tijdens de eerste lockdown hebben wij beslist om volledig plantaardig te gaan. Dit was een gewaagde stap maar het gaf meteen een extra dimensie aan onze zaak. Het was voor een bestaand restaurant heel ingrijpend en risicovol om plots alle vlees, vis en zuivel van de kaart te halen maar we waren ervan overtuigd dat dit de juiste beslissing was.”
En waarom overgeschakeld op vegan?
“Tijdens de lockdown had ik plots veel tijd en vulde ik de dagen met het lezen van boeken, onder andere over voeding, de voedselindustrie en ook over het milieu en de problemen die op ons afkomen. Ik was verbaasd hoeveel data en wetenschappelijk onderzoek ter beschikking is, dat aantoont wat de gevolgen zijn van de vlees en zuivel op onze gezondheid maar ook hoe die industrieën een desastreus effect hebben op onze planeet. Het is een bittere pil om te slikken. Het betekent namelijk dat veel van onze tradities, onze lievelingsgerechten en onze ideeën over voeding en gezondheid achterhaald zijn en we het al een zeer lange tijd verkeerd doen. Ook het idee om onze gewoontes op te geven of te veranderen is voor velen al een reden om de andere kant op te kijken en in ontkenning te leven. Toch is dat wat er moet gebeuren. We staan er niet goed voor op deze planeet. Mensen in welvarende landen sterven massaal aan hart- en vaatziekten en kanker. Voeding heeft er veel mee te maken. Daarbovenop zijn de vlees- en zuivelindustrie verantwoordelijk voor een groot deel van de vervuiling en zorgen ze dus rechtstreeks voor het versnellen van de klimaatopwarming. Helaas is de mens beter in kortetermijndenken dan in langetermijndenken. We pakken de problemen aan die zich nu voordoen en denken nog niet te veel aan het volgend decennia, laat staan de volgende eeuw.”
Heb je vaste klanten verloren door de ommezwaai?
“Ik denk het niet, of alleszins heel weinig. Het is hier vooral nog drukker geworden. Ook is het percentage van wederkerende klanten gestegen. Men reageerde er van het begin uiterst positief op en moedigde ons aan. De meesten weten diep van binnen wel dat het niet goed is om altijd vlees, vis en zuivel te eten. Als er dan zaken, organisaties of bekende mensen een stap in een richting zetten met als doel het creëren van een betere planeet steunen mensen dat graag.”
Jullie zijn genomineerd voor de Vegan Awards. Wat houdt dat juist in?
“Het is een wedstrijd die uitgaat van BE Vegan. Dat is de Belgische organisatie die zich bezighoudt met alles wat vegan en vegetarisch is. Er zijn verschillende categorieën: de beste kookboeken, producten, restaurants…. Van alles en nog wat.”
“Hoe we genomineerd werden weet ik niet. Ofwel hebben ze dat zelf gedaan, ofwel hebben verschillende mensen onze naam opgegeven. Maar goed, plots stonden we ertussen en daar zijn we blij om.”
En is de concurrentie groot?
“Ik geloof eigenlijk niet in concurrentie. Het belangrijkste voor mij is dat er meer aandacht gaat naar plantaardig eten. Ik denk altijd: hoe meer restaurants, hoe beter. Die wedstrijd is maar een wedstrijd. Als er meer aandacht naar plantaardige restaurants gaat, gaan er misschien meer restaurants de switch maken of toch zeker meer plantaardige keuzes aanbieden. Dat is eigenlijk voor mij de hoofdzaak van die wedstrijd. De vegan-community is klein, ongeveer 1% van onze bevolking is vegetarisch of veganistisch. Dat lijkt weinig maar dat is nog altijd wel een grote groep. Het is een hechte community en het is belangrijk om ze te steunen.”
En wat valt er juist te winnen?
“Geen flauw idee (lacht). Het is natuurlijk super goede publiciteit maar het is vooral gewoon een titel, geen geldprijs, denk ik.”
En hoe zie je de toekomst voor het restaurant?
“Het zijn onzekere tijden maar we willen toch graag uitbreiden. Wij geloven dat het een groeiende markt is. Aan de drukte merken we ook dat er plaats is voor meer Humm’s. We geloven dat het in de nabije toekomst wel zal gebeuren.”