Gevechtsport Krav maga maakt gepeste jongeren weerbaarder

1 op 6 jongeren in Vlaanderen is slachtoffer van pesten. Daarom moeten kinderen leren om vanaf jonge leeftijd ‘nee’ zeggen tegen pesten. Maar is het mogelijk om kinderen te helpen in de groei naar zelfzekerheid? Gevechtsport krav maga kan bijdragen aan der weerbaarheid van jongeren. 

Volgens Vlaams Netwerk Kies Kleur tegen Pesten heeft maar liefst 1 op 30 jongeren dagelijks te maken met pesten. Kinderen pesten steeds minder. Dat blijkt uit een studie van de UGent en Agentschap Zorg en Gezondheid. Ze merkten een daling op van het aantal jongeren dat recent gepest werden. 

Er was de vraag “heb jij ooit meegedaan aan pesten?”. Daar gaf 11 procent toe dat ze de laatste maanden hadden gepest. Dit resultaat is hoopgevend. De vele initiatieven zoals Netwerk tegen Pesten, “Move tegen `Pesten” van Ketnet, doen hun werk. 

Het doel van deze initiatieven is pesten bespreekbaar maken. Dit doel heeft ook de European Krav Maga Acadamy. Ze leren kinderen en volwassen de kunst van de vechtsport. Krav maga is een contactsport. De academy gebruikt levensechte scenario’s om de leerlingen voor te bereiden op mogelijke gebeurtenissen. 

Weerbaarheid van kinderen zorgt voor minder pesterijen 

Daarnaast is het doel van deze scenario’s, die gespeeld worden door de leerlingen, om de kinderen weerbaarder te maken. Uiteindelijk willen ze dat de kinderen sterker in hun schoenen staan. Dat ze zich durven te verdedigen als het scenario zich buiten de academy afspeelt. Op deze manier maken ze de leerlingen weerbaarder. 

Een conflict oplossen en vermijden, leren kinderen en jongeren pas later. Ze leren eerst slaan, schoppen en verdedigen. Om het aanleren van conflict vermijden te versnellen, bestaan er vormen van anti-pestbeleid. European Krav Maga Academy is een krav maga school met scenario lessen. De academy integreert een anti-pestbeleid. Daarnaast hebben ze ook een “pesters niet welkom”-mentaliteit. 

Nadat de kinderen leren slaan, schoppen en ontwijken doen ze een soort rollenspel. Dat zijn situaties die we naspelen van op de speelplaats. Daarna reflecteren we en op deze manier denken de kinderen er al eens over na. Op deze manier maken we kinderen weerbaarder. Nathalie Heylen, Krav Maga instructrice 

Dit doet de academy door scenario’s uit het echte leven te grijpen. De leerlingen gedragen zich in het scenario zoals ze zouden reageren. Dan bekijkt de instructeur samen met het kind hoe ze anders konden reageren. Door een situatie al eens te oefenen, zal een kind de tweede keer anders reageren.  

Een voorbeeld van een speelplaatssituatie is: één kind slaat en scheldt een ander kind uit. Het andere kind moet dit oplossen zonder de hulp van de instructeur. De instructeur onderbreekt de kinderen pas als de situatie uit de hand loopt door middel van het stopwoord. Dan stopt het rollenspel. 

Soms doen we aan praat stukjes tijdens de lessen. Dan laat ik de kinderen vertellen. Ze beschrijven dan hun ervaringen die ze meemaken op de speelplaats. Nathalie Heylen, Krav Maga instructrice 

De kinderen krijgen ook de kans om hun eigen beleving te vertellen aan de groep tijdens praatstukjes. De praatstukjes zijn momenten in de les dat instructrice Nathalie aan de kinderen vraagt wat zij al meemaakten. Sommige kinderen zijn open over pestsituaties die ze ervaarden. Andere kinderen wachten liever tot het einde van de les. 

Dankzij het anti-pestbeleid van de academy oefenen kinderen weerbaarheid in een veilige omgeving. Hierdoor zullen ze minder in pestsituaties terechtkomen. De kinderen weten hoe ze de situatie kunnen vermijden. Ze leren een houding aan te nemen die ervoor zorgt dat ze niet meer aantrekkelijk zijn voor de pester. Want ze durven voor zich op te komen. 

Auteurs | Romy Van der Heyden & Noa Smolders

Wil je dat anderen dit ook lezen? Deel!

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.

More Stories
Nieuwe expo ‘vracht’: de geschiedenis van de havenstad Antwerpen