Van budgetwinkel tot coole thriftshop

Sociaal kwetsbare mensen en fashionista’s staan er in dezelfde ton met oude t-shirts te grabbelen; een man in djellaba staat in de rij aan de kassa voor een jonge kerel met baard en ‘hipsterbun’. Sinds begin jaren ’90 is De Kringwinkel actief in Vlaanderen. Zo proberen ze tweedehandsspullen een nieuwe thuis te geven, met als doelgroep degene met een gelimiteerd budget. Tegenwoordig is de kringloopwinkel zoveel meer dan dat.

De Kringwinkels begonnen vanuit een sociale tewerkstelling. Hun doel was een oplossing te zoeken voor de langdurige werklozen en die mensen een toekomst te geven. Tegelijkertijd gingen ze de strijd aan tegen de verspilling van producten. “Er werd gezocht naar ideeën om mensen die het moeilijk hebben op de arbeidsmarkt te werk te kunnen stellen. Aan de andere kant merkten we dat er heel veel spullen werden weggegooid via het groot huisvuil die wel herbruikbaar waren. Die twee dingen hebben gemaakt dat Kringwinkels zijn ontstaan”, aldus Louise Vrints, directeur marketingcommunicatie bij De Kringwinkel.

Kringwinkels over heel de wereld

De Kringwinkel is een Belgisch-Nederlands initiatief. Zo waren wij de voorlopers van dit concept dat nu ook in heel Europa en sinds vorig jaar ook in de Verenigde Arabische Emiraten verspreid is. “Mijn collega’s en ik zijn vorig jaar naar Oman gegaan om daar te praten over kringloopwinkels omdat ze dat daar niet kennen”, aldus Vrints. Sindsdien zijn er in Oman meerdere kringwinkels geopend gebaseerd op het Belgisch model.

Gelijke kansen

De opkomst van de winkels heeft enorm veel jobmogelijkheden gecreëerd. Zo bieden de kringwinkels kansen aan mensen die moeilijkheden hebben op de arbeidsmarkt. Dit kan variëren van mensen die langdurig ziek zijn geweest, niet goed Nederlands praten of problemen hebben gehad in hun privéleven. “Die mensen worden worden naar ons geleid via de VDAB of het OCMW. De bedoeling is dat die een traject bij ons afleggen om zo klaargestoomd te worden voor de reguliere arbeidsmarkt”, vertelt Vrints.

Divers doelpubliek

Het doelpubliek van de Kringwinkel is doorheen de jaren enorm geëvolueerd, van een winkel voor mensen in armoede naar een schatkamer voor fashionista’s of fervente meubelfanaten. “Vroeger werd het meer gezien als een winkel voor arme mensen, omdat het goedkoop was terwijl dat er nu veel klanten komen voor een duurzaam en mileaubewust alternatief. Het is nu een veel algemener publiek dat er komt winkelen”, zegt L. Vrints. Deze tendens groeit over heel Europa. Volgens de Europese top 100 voor duurzame marktplaatsen groeit de markt voor tweedehandskleding elf keer harder dan de rest van de winkelbranche.

Toekomst

En hoe zit het dan met de toekomst van de kringloopwinkel? Louise Vrints bekijkt het positief: “Ik denk dat wij exponentieel gaan blijven groeien.” Zo wil de kringwinkel 2000 extra jobs op de arbeidsmarkt creëren voor zij die het nodig hebben en 7 kg herbruikbare spullen per Vlaming recupereren.

Wil je dat anderen dit ook lezen? Deel!

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.

More Stories
genderneutrale-voornaamwoorden
Çavaria: “Door je taalgebruik inclusiever te maken, voelen LGBTI+-personen zich maatschappelijk meer erkend en aanvaard.”