Niet alle leerlingen met extra noden vinden een school voor 1 september. In het buitengewoon basis en het secundair onderwijs samen is er capaciteitstekort van 662 plaatsen. ‘Het tekort aan plaatsen gaat niet alleen over het bijschuiven van stoelen in onze klassen. Er moeten voldoende leerkrachten zijn, zorgmedewerkers, kinesitherapeuten, logopedisten…’ zegt Annabelle Keersebiclk van de Leerexpert.
Kinderen hun recht op onderwijs is in gevaar. Door het plaatsgebrek blijven leerlingen op hun huidige school. Daar krijgen ze niet de extra begeleiding die het buitengewoon onderwijs biedt. Andere leerlingen blijven op 1 september thuis, waardoor hun ontwikkelingskansen verkleinen. Zo vertelde onderwijsschepen van Antwerpen, Jinnih Beels aan ATV. De overheid reikte zowel financieel, juridisch als organisatorisch middelen, maar nog steeds te weinig, blijkt. De overheid creëerde 5.000 plaatsen sinds de start van de regeerperiode. ‘De vraag naar buitengewoon onderwijs stijgt snel, momenteel te snel. We blijven zoeken naar mogelijkheden want dit gaat over de kwetsbaarste leerlingen.’ stelt Michaël Devoldere, woordvoerder van minister van Onderwijs, Ben Weyts.
De Vlaamse regering investeerde 6.600.946 euro in school de Leerexpert in Deurne. Dit zou goed moeten zijn voor 290 extra plaatsen. De Leerexpert voerde een nieuwe opleidingsvorm in genaamd, OV1. Hier kunnen leerlingen terecht met een zware mentale en/of fysieke beperking. ‘Onze leerlingen in OV1 kunnen niet zelfstandig functioneren. Door het bedrag dat wij ontvingen van de overheid, namen wij nieuwe leraren aan die de juiste zorg kunnen bieden. Onze leraren waren bevoegd om les te geven aan leerlingen van 13 tot 21 jaar, met een licht verstandelijke beperking. Afgelopen jaren stroomden er leerlingen binnen, met alsmaar zwaardere beperkingen. Dit zorgde voor problemen bij zowel de educatie van het kind, als de rol van de leerkracht. Onze leraren moesten hun aandacht verdelen onder leerlingen met verschillende noden.’ vertelt Annabelle Keersebilck van de Leerexpert.
Het M-decreet zorgde voor heel wat onzekerheid binnen het buitengewoon onderwijs. Ook voor de Leerexpert was dit niet anders. ‘We verloren leerlingen en leerkrachten waren onzeker over hun positie. Het was de bedoeling om onze leraren in te schakelen in het gewone onderwijs als zijnde experten.
Het M-decreet is een bundel van maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoefte. De Vlaamse regering voerde in 2014 het M-decreet in. Voorop staat een inclusiever onderwijs. Dat wil zeggen dat meer leerlingen les volgen in het gewone onderwijs en minder leerlingen doorgestuurd worden naar het buitengewoon onderwijs.
‘Onze klassen zijn klein waardoor het voor de overheid een zware kost is. Ik zie het M-decreet als een besparingsmaatregel. Voor mij heeft het decreet gefaald. Het plaatsgebrek is een teken dat kinderen met een beperking nood hebben aan een leeromgeving op maat. Het tekort aan plaatsen gaat niet alleen over het bijschuiven van stoelen in onze klassen. Er moeten voldoende leerkrachten zijn, zorgmedewerkers, kinesitherapeuten, logopedisten… Indien men meer middelen ter beschikking had gesteld in het gewoon onderwijs was de kans op succes van het M-decreet wellicht groter.’ stelt Annabelle Keersebilck vast.