11,000 medewerkers van Meta staan binnenkort op straat, dat deelde baas Mark Zuckerberg op Meta’s blog. Medewerkers reageren onthutst. Het echoot de respons die ex-Twittermedewerkers de wereld in stuurden na hun plotse ontslag aan de hand van nieuwe baas Elon Musk.
Wat betekenen de turbulente veranderingen in Meta en Twitter voor hun gebruikers? Chris Demeyere, zaakvoerder van ‘Punchline’, een Belgisch socialmedia-agentschap, geeft zijn perspectief. “Facebook zal niet het grote netwerk zijn in 2030.”
Meta’s hachje
“I’m sad, hurt, uncertain, disappointed, and now jobless.” Dat schrijft Brianna Sgro. Zij werkte pas een jaar bij Meta als recruiter toen het bedrijf op negen november aankondigde dat ze werd ontslagen. 13 procent van de medewerkers staan nu op straat. Opvallend, aangezien Meta in 2020 heel wat mensen had aangenomen. Demeyere: “Dit betekent dat ze gaan besparen op kleine projecten. Een kennis werkte aan ‘Oculus’, een VR-project van Meta, en heeft zijn job verloren. De vraag is nu waar de prioriteiten wél liggen.”
Meta wil efficiënter worden naar het nieuwe kwartaal toe, maar dat zal op een kleiner schip gebeuren. Demeyere ziet het bedrijf verder slinken. “Als de sfeer in een bedrijf verziekt, vertrekken de mensen vanzelf.”
Technologiesocioloog Ben Caudron ervaart Meta’s massaontslag niet als toeval. “Ze kondigden het aan op het moment dat iedereen zich focuste op de schifting bij Twitter; zo hebben ze hun hachje gered. Het wierp zijn vruchten af op de beurs: het aandeel van meta is meteen gestegen.”
Elon Musk’s emporium
Over Twitter zijn de laatste weken talloze artikelen al geschreven. Technologie-ondernemer Elon Musk kreeg het netwerk officieel in handen op 27 oktober en ontsloeg wereldwijd prompt zo’n 7500 mensen. Hieronder vielen mensen die werkten voor content moderation, de tak van Twitter die de inhoud van posts in het oog houdt. De reden hiervoor is simpel. “De overname heeft 44 miljard gekost, maar dat heeft Musk niet zelf betaald. Investeerders openden hun portemonnee voor hem en willen nu een netwerk met meer vrijheid van meningsuiting. Daarom reageerde Musk overhaast: hij wil zijn investeerders tevreden stellen en Twitter een rendabel beest maken”, aldus Demeyere.
Door de extreme besparingen zal Twitter volgens Demeyere in de problemen komen. “Ofwel gaat Twitter verkleinen om zijn publiek te behouden, ofwel stort het in.”
Toekomst van Meta en Twitter
Ondanks de turbulente veranderingen binnen Meta, behoudt Caudron een nuchtere blik. “Bij elk Meta-schandaal maakt maar een fractie van de gebruikers zich druk. De meesten geven geen fuck.” Dat wil niet zeggen dat Meta voor eeuwig zal bestaan. “De toekomst van het bedrijf zal afhangen van het succes van Metaverse, het geroemde VR-project van Meta, waar Zuckerberg al rond de 5,5 miljard geld in heeft geïnvesteerd. Momenteel toont dit geen toekomstperspectieven.”
Met Musk’s overname van Twitter merkt Caudron nu al een verschuiving van gebruikers op. “Journalisten van The New York Times en The Washington Post zijn afgelopen week binnengestroomd op Mastodon, een opkomend socialemedianetwerk. Micro-netwerken zullen bepaalde hoeken van de maatschappij aantrekken.”
Voor eeuwig
Met twaalf jaar ervaring in de sector achter de rug, ziet Demeyere sociale media niet verdwijnen. “We gaan een verschuiving zien tussen de populaire sociale media. LinkedIn zit in de lift, TikTok steekt met kop en schouders boven de anderen uit, en BeReal heeft op korte tijd enorm succes geboekt. Maar de tijd van miljarden winst zal verdwijnen.”
Demeyere vervolgt: “Wanneer ons gedrag verandert, passen de netwerken zich aan. Zo blijven ze populair. Gen Z (tieners en jongvolwassenen) en Gen Alpha (kinderen) hebben een totaal andere visie op sociale media dan Millennials, jonge dertigers, wat betekent dat nieuwe en overlevende netwerken het anders zullen aanpakken.”
Beide experten zijn het eens: niets is voor eeuwig. Demeyere: “Noch Mark Zuckerberg noch Elon Musk weten 100 procent zeker welke impact hun beslissingen gaan hebben.”