featured image

“Theoretisch wil men een mobiele shift, maar deze gebeurt niet in de werkelijkheid”

Geen waterbus meer tijdens ochtendspits voor pendelaars van Hemiksem, toenemende stakingen bij de NMBS en het openbaar vervoer wordt duurder. Toch is Antwerpen de gaststad voor het jaarlijkse Eurocities Mobility forum. 

Van woensdag 16 november tot en met vrijdag 18 november is Antwerpen de gaststad voor ‘Smart Ways to Net Zero’. Dat is deel van het jaarlijkse mobiliteitscongres voor leden van verschillende Europese steden. Één van de belangrijkste topics is de digitale en geïntegreerde mobiliteit van een stad. Dit gaat dan over de duurzame stedelijke logistiek, multimodale hubs, en co-creatie. Dit wil zeggen dat je voor één trip meerdere transportmiddelen zou gebruiken. Er nemen zo’n 150 deelnemers uit heel Europa deel.

Volgens Dirk Vermeiren, woordvoerder van schepen Mobiliteit, zit er veel knowhow en ervaring in Antwerpen, “Één van de redenen is dat Antwerpen deel uitmaakt van de 100 klimaatneutrale en slimme steden. Dat is een initiatief van de Europese Commissie. Een andere reden is dat Antwerpen op internationale fora bekroond wordt op gebied van mobiliteit en innovatie.”. 

Toch verloopt alles niet altijd even vlotjes. Dit merkt Dirk Vermeiren ook op: “We hebben veel contact met de mensen van de Lijn en met de minister en we vragen heel dringend om te zorgen dat de modal shift verschuift van auto, richting het openbaar vervoer. De modal shift moet ervoor zorgen dat mensen overstappen naar het openbaar vervoer. Dit kan enkel als we investeren op de juiste manier en als we het onderhoud van de lijnen in het openbaar vervoer garanderen. Hier loopt het momenteel wel fout.”.  

Schaduwzijde

Volgens mobiliteitsexpert Dirk Lauwers is Antwerpen net niet aan het verduurzamen op gebied van mobiliteit. “Er is een schaduwzijde die ertoe leidt dat mobiliteit in Antwerpen niet aan het verduurzamen is maar in een andere richting aan het evolueren is. Die richting is gebaseerd op meer autoverkeer en leidt niet enkel tot meer ruimtegebruik in de stad maar ook tot meer verkeersonveiligheid en meer CO2-uitstoot.” 

Een goed voorbeeld hiervan is de afschaffing van een aantal vaarmomenten van de waterbus richting Antwerpen in Hemiksem. Daar is de waterbus van tien over acht in de ochtend afgeschaft. Deze lijn was enorm belangrijk voor pendelaars in de ochtendspits. De boot voer namelijk van Hemiksen richting het Steenplein. Nu zijn de pendelaars genoodzaakt om een vroegere waterbus te nemen, waardoor ze vaak veel te vroeg op hun eindbestemming aankomen. Ook ontstaan er zo grotere files aan de fietsliften in Antwerpen. 

Thierry van Steenbergen, operationeel manager bij de Waterbus geeft toe dat ze bewust zijn van de problemen die de afschaffing veroorzaakt: “We hebben gekozen voor continuïteit. Eerst werden de tijdstippen dagelijks aangepast maar dit was voor niemand haalbaar. Één van de grote oorzaken voor de afschaffing is ons personeelstekort maar hier proberen we volop aan te werken”. 

Mobiliteit optimaliseren

Volgens Dirk Lauwers kan Antwerpen nog heel wat doen om de mobiliteit te optimaliseren. “Antwerpen kan, zoals in Gent, een circulatieplan invoeren in het centrum. Daar zorgde zo’n plan voor 20% minder autoverkeer. Ook kan Antwerpen het aantal parkeerplaatsen in de binnenstad verminderen in plaats van er steeds bij te bouwen. Een andere optie is om de ruimte om te bouwen tot aangename plekken voor de bewoners waar autoverkeer wordt weggedrongen. Theoretisch wil men een mobiele shift, ook al is die zeer weinig ambitieus. Deze shift gebeurt echter niet in de werkelijkheid en dit wordt gecompenseerd door een algemene groei in mobiliteit die men veel hoger inschat. Het zijn eigenlijk allemaal alibi’s om toch maar niet het autoverkeer te moeten beperken in de stad.”. 

Wil je dat anderen dit ook lezen? Deel!

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.

More Stories
De geboorte van e-commerce