Pokemon recordverkoop

Pokémon: nieuwe game, nieuwe records

Op drie dagen tijd 10 miljoen exemplaren van een nieuwe game verkopen? Nintendo kan het! Met hun nieuwste releases ‘Pokémon Scarlet’ en ‘Pokémon Violet’ breekt Nintendo al hun voorgaande records. Geen enkel ander spel op eender welke Nintendo-console kende zo’n succes bij de lancering. Pokémon blijft dus nog steeds één van de grootste franchises ter wereld.

Op 18 november was het zover: de nieuwste generatie Pokémon games lag in de winkels. Over de hele wereld vlogen er op drie dagen tijd maar liefst 10 miljoen exemplaren van het spel over de toonbank. Ter vergelijking: Sony, een andere game-ontwikkelaar, bracht 9 dagen daarvoor één van hún meest populaire games uit: ‘God of War Ragnarok’ en verkocht hiervan op een week tijd ‘maar’ 5,1 miljoen exemplaren. Het verschil is gigantisch en opnieuw blijkt dat de immense populariteit van Pokémon onbetwist blijft.

Origine

De naam Pokémon is een interessante afgeleide van de originele games. Die heetten ‘Pocket Monsters Red & Green’. Door de eerste paar letters van beide woorden te combineren kreeg men Poke-mon. Zo werd de meest prominente franchise aller tijden leven ingeblazen.

De fictieve diertjes genaamd Pokémon zijn wereldwijd bekend sinds The Pokémon Company werd opgericht rond 1995. Wat oorspronkelijk bedoeld was als een duo van games, is vandaag de dag de op één na grootste franchise ter wereld. Enkel Super Mario doet beter.

Bij de eerste games werden de originele 151 Pokémon geïntroduceerd; de eerste generatie (of gen 1) genoemd. Deze blijft volgens studies en bevragingen tot op vandaag het populairst. Met ‘Pokémon Scarlet’ en ‘Pokémon Violet’ wordt de negende generatie de wereld in gestuurd. Momenteel zijn er ongeveer 900 verschillende beestjes te vinden in de talloze games en op de verzamelbare kaarten.

Tijdloos

“Ik heb zin om te ondervinden wat de nieuwste generatie in petto heeft”, vertelt Tuur Leunen. Hij is al jaren fan van Pokémon en speelde al meerdere games van The Pokémon Company. “Elk nieuw spel behoudt de charme waarmee de games populair blijven, maar voegt tegelijkertijd nieuwe manieren van spelen toe. Het blijft keer op keer fijn om op avontuur te gaan in de wonderlijke wereld van Pokémon.”

De blijvende interesse in de eerste generatie figuurtjes en de populariteit van de nieuwste, is nogmaals een teken dat Pokémon tijdloos is. Het doelpubliek is eerder jong, maar ook ouderen vinden plezier in het vangen van en het vechten met hun digitale vriendjes.

“Dat ook volwassenen zich amuseren met Pokémon heeft te maken met de community”, vertelt Adjebansal, medewerker bij Game Mania Kontich. Hij merkt de populariteit van Pokémon vanop de eerste rij. “Pokémon gaat al generaties lang mee en brengt mensen samen. De emotionele waarde die mensen aan het spel hechten is enorm. Zij hebben mooie herinneringen aan de eerste Pokémon, die ook blijven terugkeren in nieuwe generaties. Het verhaal is ook gewoonweg fantastisch interessant.”

Pokémonsterlijk veel waard

De waarde van het merk ‘Pokémon’ wordt momenteel geschat op $92.121 miljard. Na de lancering van de nieuwe games stegen de aandelen van Nintendo met 1,9% op de beurs van Tokio. Er gaan dus hallucinante bedragen mee gepaard. Niemand weet hoe lang het merk ‘Pokémon’ nog stand zal houden, maar voorlopig blijven de figuurtjes hun eigen records verbreken.

Wil je dat anderen dit ook lezen? Deel!

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.

More Stories
Praatmobiel van Payoke gekozen als project voor Warmste Week: “Het idee is om het busje heel gezellig in te richten, zodat slachtoffers zich volledig op hun gemak voelen, weg van de witte muren”