Duurder wordende winkelkar strooit roet in de feestmaaltijden

Een winkelkar is gemiddeld 18 procent duurder dan een jaar geleden. Dat blijkt uit een onderzoek van Test Aankoop. Vooral de prijs van producten als diepvriesfrieten, papierwaren en spaghetti is gestegen. 

Test Aankoop vergeleek 3000 producten in zeven supermarktketens met de prijzen van een jaar geleden. De consumentenorganisatie berekende in november een inflatie van 18 procent in de supermarkt. In oktober was dit echter 15 procent. Test Aankoop spreekt over de hoogste inflatiecijfers die de organisatie ooit zag.  

Prijzen blijven stijgen

De algemene inflatie mag dan deze maand bijna twee procent gedaald zijn, maar dit geldt niet voor de voedingsprijzen. Deze zal spijtig genoeg verder blijven stijgen. Het spreekt voor zich dat deze stijging, in combinatie met de feestdagen, voor moeilijkheden zal zorgen bij veel gezinnen. Thabo Xulu (24), journalist bij VTM, heeft zijn koopgedrag al omgegooid: “Ik moet sowieso meer oppassen. Ik heb net mijn eerste huur en waarborg betaald. Dit jaar ga ik voor iedereen zijn cadeautjes toch tien euro minder rekenen. Ik moet nu ook meer naar mezelf kijken om te besparen. In plaats van kleren te kopen ga ik nu enkel nog kopen wat ik echt nodig heb”.  

Blijf vergelijken

“De stijgende kost van ons mandje verontrust ons”, vertelt woordvoerder Laura Clays, “Meer dan ooit moedigen we consumenten aan om prijzen in de supermarkt te vergelijken per kilo of liter en om te letten op promoties”.  Johan Mertelmans (67), gepensioneerd bediende, doet dit al langer: “Wij kijken uit met wat we kopen, maar we kopen ook minder. Gelukkig zijn er in alle producten verschillende kwaliteitsklassen waaruit je kan kiezen. Wij kopen bijvoorbeeld dezelfde producten maar in een andere winkel. Iedereen moet dat zelf bekijken en de prijzen vergelijken”. 

Wil je dat anderen dit ook lezen? Deel!

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.

More Stories
Opening A Better Blend
A Better Blend heropent: “We vinden dat er enorm veel talent is in België en Antwerpen”