De sector vrachtwagentransport kampt met een nijpend personeelstekort. Momenteel zijn er minstens 5000 openstaande vacatures voor vrachtwagenchauffeur, dat meldt sectorfederatie Febetra naar aanleiding van de Dag van de Vrachtwagenchauffeur. Vrachtwagenchauffeur Laurens Ferket: “Mensen hebben te weinig begrip en respect voor wat wij doen.”
De sector van het vrachttransport groeit al jaren in ons land, maar kampt tegelijk met een groot personeelstekort. Hierdoor staan er op dit moment 5000 vacatures open. Momenteel zijn meer dan 10 000 bedrijven actief in het goederenvervoer, dit is goed voor 115 000 jobs. Zonder vrachtwagenchauffeurs blijven de rekken in de supermarkten en winkels leeg, liggen alle bouwwerven stil en stoppen fabrieken met draaien, meldt Febetra.
Vrachtwagenchauffeur Laurens Ferket snapt waarom het beroep steeds meer aan populariteit verliest. “Het beroep is niet meer zo aantrekkelijk. Het is heel druk op de wegen waardoor we ook veel stilstaan. Er zijn al heel veel wetgevingen en ze maken er elke dag nog bij. Soms is dat frustrerend dat je als vrachtwagenchauffeur zo beperkt zijt.”
8 december is het de Dag van de Vrachtwagenchauffeur. Deze dag wordt voor het derde jaar op rij georganiseerd. In meer dan 350 bedrijven worden de chauffeurs in de bloemetjes gezet. De meerderheid van de chauffeurs beseft dat ze een beroep uitoefenen met veel verantwoordelijkheid. Toch blijkt uit een bevraging van Febetra dat meer dan vier op de vijf chauffeurs vindt dat ze te weinig waardering krijgen.
Volgens de vakbond BTB-ABVV liggen de lonen in de sector van het vrachttransport veel te laag. Om een gemiddeld loon te verdienen, zitten de truckers heel wat uren achter het stuur. Werkweken van zestig uur zijn geen uitzondering. Dit zorgt, samen met een onevenwichtige werk-privébalans, dat jonge mensen niet aangetrokken zijn tot het beroep en dat er al jaren een chauffeurstekort is.