“Vandaag is alles wat eco heet populair”

Uit cijfers van het Europees Parlement blijkt dat slechts 1% van de gebruikte kledij wordt gerecycleerd tot herbruikbare, nieuwe kleding. Minder dan de helft van onze kleding krijgt een tweede leven. Mensen gooien vaker kledingstukken weg dan dat ze worden binnengebracht bij een recyclepunt. “Sustainability is super belangrijk dezer dagen, er is een zeer groot overschot aan kleding in de wereld. Als we meer mensen kunnen overtuigen om te hergebruiken, zou dit super zijn”, vertelt Glen van Think Twice Antwerpen. 

De boosdoener die zorgt voor de berg textielafval is fast fashion. Fast fashion was de afgelopen jaren aan een flinke opmars bezig. Hierbij wordt kledij in slechte omstandigheden aan een snel tempo geproduceerd. Deze praktijken willen tweedehandswinkels een halt toeroepen.   

Vintage to the rescue

Vintage kledij is tegenwoordig het nieuwe, hip. Steeds meer consumenten kiezen voor tweedehandskledij en ook winkeliers springen mee op de kar. “Alles wat eco is, is populair tegenwoordig”, aldus Think Twice Antwerpen. Vintage is een trend die steeds populairder werd na Covid. 

Internet is de sleutel naar een betere toekomst 

Met de opkomst van apps zoals Vinted groeien de mogelijkheden voor de recycling van kleren. Vinted is een app waarbij kopers oude rokken, t-shirts,…maar ook meubels te koop kunnen plaatsen en voor een schappelijk prijsje weggeven. Dit is voor beide partijen een win-win situatie. De kledij wordt niet weggegooid en de bezitter verdient er nog een centje aan. Hierop hebben dergelijke apps en websites een streepje voor op winkels zoals Kringwinkel. Het is nu eenmaal minder interessant om spullen gratis weg te geven dan ervoor betaald te krijgen. Naast Vinted zijn er steeds meer andere mogelijkheden om oude kledingstukken te verkopen.  Ook op sociale media is vintage alom vertegenwoordigd. Duurzame kanalen spelen handig in op deze rage en proberen hun kijkers te overtuigen om voor duurzame kledij te gaan.  

Uniek 

We leven in een wereld waar iedereen excentriek wil zijn en zich wil onderscheiden van anderen. Mensen vinden het geweldig om zich uniek uit te drukken en vintage is nu eenmaal super uniek. Van de meeste items vind je namelijk maar 1 stuk. Als niemand anders het in zijn kast heeft hangen zijn mensen meer geneigd dit te kopen. Meelopen met de kudde en de nieuwste modetrends moeten dragen is niet meer van deze tijd.  

Wil je dat anderen dit ook lezen? Deel!

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.

More Stories
“De coming-out van mijn nicht gaf me een boost”