Het voetbal heeft er een nieuw gokschandaal bij. Verschillende Italiaanse voetballers, onder wie ster Sandro Tonali (Newcastle) en toptalent Nicolò Fagioli (Juventus) zouden zich meermaals bezondigd hebben aan illegale gokpraktijken. En dat is geen primeur. Eerder dit jaar, in mei, werd Brenford-speler Ivan Toney nog acht maanden geschorst omdat hij 232 (!) inbreuken maakte tegen het gokreglement van de Engelse voetbalfederatie, de FA. Maar wat maakt dat voetballers zo gevoelig zijn aan gokken? Waarom voelen ze, ondanks hun vaak hoge lonen, toch de drang om hun kans te wagen?
Gokreclame als boosdoener
Volgens gokspecialist Ronny Willemen is de overvloed aan gokreclame de boosdoener bij uitstek. “De verwevenheid van gokbedrijven in de sportwereld speelt een belangrijke rol. Spelers worden voortdurend blootgesteld aan reclame en gaan dan bijvoorbeeld op momenten van verveling het gokken opzoeken. Ze denken dan dat ze, door hun kennis van de sport, de uitslagen beter kunnen voorspellen. Dat is natuurlijk een vals gevoel.” Ook de gelijkenis tussen een voetbalwedstrijd en het gokken speelt mee. “De spanning die voetballers voelen bij een voetbalwedstrijd, gepaard met de kans op winst of verlies, sluit erg aan bij het gevoel dat je krijgt door te gokken.”
Willemen denkt ook dat de onthullingen die nu aan het licht komen slechts het topje van de ijsberg zijn: “Ik vrees helaas dat er naast de namen die nu opduiken nog veel meer voetballers zijn die gokken, zeker in het Verenigd Koninkrijk. Daar zijn er nog veel meer gokgelegenheden dan hier, en ook de gokreclame in het voetbal bestaat er al langer. De laatste namen zijn jammer genoeg nog niet genoemd.”
Het gokprobleem is trouwens niet enkel in het profvoetbal te vinden. Volgens een speler van Brecht, die liever anoniem blijft, zijn er ook veel spelers in de amateurafdelingen die wekelijks geld inzetten op voetbalwedstrijden. “Bij ons in het team zijn er wel een aantal die gokken op voetbalwedstrijden. Ze plaatsen hun weddenschap dan voor de wedstrijd, en checken tijdens de rust de scores. Niet uitzonderlijk is het hét gespreksonderwerp in de kleedkamer na de wedstrijd.”
Gokkende jongeren
De gokreclame zorgt er ook voor dat jongeren hun weg vinden naar het gokken. “Er is een duidelijke link tussen de gokreclame en het aantal jongeren dat gokt. Iedere dag beginnen veel jongeren met gokken, louter door de veelvuldige blootstelling aan reclame. Men stelt het als normaal, leuk en vooral winstgevend voor, en dat is voor veel jongeren genoeg om te beginnen met gokken”, aldus Willemen.
Het is dus duidelijk dat de veelvuldige gokreclame een grote impact heeft op het gokgedrag van voetballers. Dat heeft ook het kernkabinet opgemerkt. Vanaf 1 januari 2028 zal er in België een totaalverbod op gokreclame in het voetbal komen, en ook in het Verenigd Koninkrijk mag er vanaf 2025 geen gokreclame meer op de voorkant van de voetbalshirts staan. Een goede beslissing volgens Willemen. “Het is goed dat het gokken op die manier minder zichtbaar wordt gemaakt. De drempel naar het gokken zal zo verhoogd worden. Dat is een stap in de goede richting. Als nu ook de structurele kenmerken van de gokspelen nog worden aangepast zodat het gokken minder verslavend wordt, kunnen voetballers hopelijk terug genieten van een spannende match zonder dat gokken daar een deel van moet zijn.”