voorkant Aziatische supermarkt

‘Amazing Oriental’ opent eerste vestiging: “Ik bekijk de andere Aziatische supermarkten eerder als concullega’s” 

De Aziatische supermarkt ‘Amazing Oriental’ opende in de Antwerpse Stadsfeestzaal de eerste Belgische vestiging. Ze bieden producten aan uit Japan, Zuid-Korea, Indië, China en Thailand. De keten speelt met deze nieuwe vestiging in op de populariteit van oosterse voeding in het Westen. 

De Nederlandse supermarktketen ‘Amazing Oriental’ opende deze week een eerste filiaal op de Belgische markt. Aziatische supermarkten en restaurants lijken aan te slaan in België. Oosterse smaken trekken mensen aan omdat het vernieuwend is. “De Aziatische keuken is lekkerder, bruisender en sprankelender dan de westerse keukens. Ze bevatten ook veel nieuwe smaken die de mensen nog moeten ontdekken”, weet Tom Vandenberghe, auteur van Aziatische street food boeken. Het volgt ook de vegetarische trend vanwege de kleinere porties vlees en gebruik van meer groenten.

Meerdere soorten Aziatisch

China speelt een grote rol in de oosterse eetcultuur. “Sojasaus, noodels, en tofu komen allemaal uit China. Elke eetcultuur heeft zijn eigen identiteit, maar die keukens vallen op één of andere manier altijd terug te leiden tot de Chinese keuken. Een land zoals Japan of Vietnam geeft hier dan wel telkens zijn eigen draai aan ”, weet Tom Vandenberghe. 

Vroeger kenden mensen enkel nasi goreng en loempia’s van de afhaalchinees. Eigenlijk is dit soort eten afkomstig uit Indonesië. Daarom dat dit soort keuken ook Chinees-Indisch wordt genoemd. Intussen weten westerlingen wel dat er een verschil is met Thaise, Japanse en Koreaanse gerechten. 

Johnny Li, afkomstig uit Nederland en manager bij Amazing Oriental, bevestigt dat Chinees-Indisch al lang een vaste culinaire waarde is in Nederland en België. “De laatste jaren is de trend overgeslagen naar Japanse gerechten zoals sushi en ramen. Ook Topuki, Koreaanse spaghetti, is de laatste twee jaar zeer trendy.”

Ramen is de naam van een Japans gerecht. Dit is een Japanse noodle soep op basis van vlees-of visbouillon met sojasaus. Het gerecht wordt afgewerkt met toppings zoals plakken varkensvlees of kip. Takuma Ramen Kitchen is één van de vele restaurants die dit aanbiedt in Antwerpen.

Populariteit

Volgens Vandenberghe heeft de populariteit van de Thaise keuken te maken met het westers toerisme in Thailand; daardoor slaat deze cultuur makkelijk bij ons aan. Om die reden durft ‘Amazing Oriental’ zijn doelpubliek dus ook breder open te trekken naar niet-Aziatische mensen. De supermarkt stelt zich bewust zeer toegankelijk op voor westerse consumenten. “Wij hebben veel recepten, een webkanaal waar we kookvideo’s op plaatsen en in de winkel hebben we ook ervaren medewerkers rondlopen die uitleg kunnen geven aan klanten”, vertelt Johnny Li. 

De populariteit van Aziatisch eten is ook de reden waarom ‘Amazing Oriental’ nu zijn eerste Belgische vestiging opent in Antwerpen. “Ik bekijk de andere Aziatische supermarkten eerder als concullega’s en zie hen niet als een echte concurrent. Allemaal samen maken we de markt groter”, weet Johnny Li.  

Citroengras in de supermarkt

De oosterse supermarkten zetten zich op de markt als plaatsen waar je exclusieve en nieuwe producten kan vinden, die een ander grootwarenhuis niet aanbiedt. Vandenberghe nuanceert dit graag, omdat deze trend volgens hem al 5 à 10 jaar bezig is. “Vroeger kon je geen citroengras kopen in de Delhaize, nu kan je dit samen met chilisaus en sojasaus in de oosterse afdeling van de supermarkt vinden. Er zullen natuurlijk specifiekere producten zijn die je daar niet vindt; hiervoor moet je dan naar een speciaalzaak. Maar dat geldt evengoed voor speciale producten in onze westerse keuken”, vertelt Tom Vandenberghe. 

Wil je dat anderen dit ook lezen? Deel!

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.

More Stories
Stien Verdick
“Pas na mijn diploma besefte ik wat journalist zijn betekent”