Ook dit jaar vond De Grote Verkeersquiz plaats. Zo’n 325.000 mensen namen deel, waarvan 70 procent een minimumscore van zeven op tien behaalde. Steve D’Hulster van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) is tevreden met dit resultaat, maar volgens hem kan het altijd beter.
Welk doel willen jullie bereiken met De Grote Verkeersquiz?
We merkten dat de wegcode voor veel mensen zeer complex is. Daarom zochten we naar een instrument dat de mensen hierbij kan helpen. Samen met onder andere het Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid zijn we zo tot de Grote Verkeersquiz gekomen. Dat is een online quiz met tien meerkeuzevragen over het verkeer en mobiliteit. Dat kan gaan van snelheidsvragen, maar ook vragen over veilig gedrag zoals “Wat kan je doen om niet in slaap te vallen achter het stuur?” Ons doel is om een aantal van de moeilijkere, maar essentiële verkeersregels op een speelse manier aan te leren of op te frissen. Zo kunnen mensen beter gewapend het verkeer in.
In 2021 behaalde 60 procent een minimum score van zeven op tien. In 2023 was dat 70 procent. Hoe verklaart u deze stijging?
Daar hebben we uiteraard geen diepteanalyse voor. We investeren jaarlijks wel meer tijd in het verduidelijken van onze vragen. Daarnaast zijn er veel mensen die ieder jaar meespelen en zo steeds een betere score halen.
Waarom is de verkeersquiz niet verplicht?
Dat is weinig zinvol. Wij willen dat mensen spelen omdat ze het zelf belangrijk vinden. De beste manier om mensen te bereiken is door middel van verkeerseducatie. Dat is iets waar we momenteel al veel mee bezig zijn. Wij geven lessen aan onder andere lagere en secundaire scholen. Denk dan aan het voetgangers- en fietsexamen. Daarnaast bieden we ook heel wat lessen aan seniorengroepen en bedrijven. Het aan overheid is om meer te investeren in die verkeerslessen en educatie.
Wat zijn uw verwachtingen voor de toekomstige resultaten?
We zijn zeer tevreden met de resultaten van dit jaar, maar het kan altijd beter. We moeten blijven inzetten op het aanbrengen van verkeerskennis, niet enkel via ons, maar ook via andere kanalen zoals het schoolsysteem. In het secundair onderwijs zijn momenteel geen bindende eindtermen die wijzen op al dan niet voldoende verkeerskennis. Dat in combinatie met een duidelijkere wegcode zou de resultaten van de verkeersquiz tot een hoger niveau kunnen tillen.
Op 13 december is bekendgemaakt dat er in 2025 nieuwe verkeersborden en -regels komen. Wat voor een impact gaan zulke veranderingen hebben op de resultaten van de volgende verkeersquiz?
Het is positief dat de wegcode wordt geüpdatet. Zo’n nieuwe verkeersregels houden we altijd goed in de gaten. Recentere regels zijn nu eenmaal minder gekend. Dat zie je ook terug in de beste en slechtste resultaten van de quiz. Het is belangrijk dat ook die regels onder de loep worden genomen. Daarom zullen we ook zeker enkele nieuwe regels in de volgende quiz verwerken.